Nytändning för Mats Thorszelius - Satsar på VM i ny bilklass
Mats Thorszelius satsar på VM för grupp N-bilar!Som UNT berättat tidigare lämnar Thorszelius Toyota och WRC-Corollan för grupp N och Mitsubishi.
Bilarna i grupp N-klassen är lite svagare än WRC-bilarna.
— Men jag ser det inte som ett steg tillbaka, tvärtom, det känns som en nytändning, säger Mats.
Utvecklingen i WRC-klassen går oerhört snabbt. Det är nästan omöjligt för en privatförare att konkurrera med VM-teamen. Det handlar om enorma pengar.
— Vi åkte på en snålbudget i SM i fjol om man jämför med exempelvis Andreas Eriksson, säger Mats.
Då kan man tänka sig hur mycket det skulle kosta för en förare som Thorszelius eller Dick Wicksell om man bestämde sig för att satsa på VM i en WRC-bil och samtidigt köra på liknande villkor som världsmästaren Sebastian Loeb.
En WRC-bil från 2004 kan kosta 4—5 miljoner. Räkna sedan med minst en miljon för varje VM-deltävling (16 totalt).
Man kan alltså, som privatteam, köra VM-serien i rally med en budget på 20 miljoner kronor — men det är förstås ett minimun, ungefär som att jämföra Enköpings SK:s puttelilla omsättning i fotbollsallsvenskan med Malmö FF och de andra topplagen.
Betydligt billigare
Annat är det i grupp N. Det är ingen billig klass, men betydligt billigare än WRC — och man kan konkurrera i VM på liknande villkor som alla de andra.
— Det finns visserligen en "evoåtta", men skillnaden mellan sjuan (som Mats köpt nu) och åttan är inte stor, i alla fall inte tillräckligt för att lägga de extra pengarna, säger Mats.
Säsongen 2005 har Team Thorszelius två huvudmål:
1) Att åka någon eller några VM-deltävlingar.
2) Att köra hela SM-serien.
— Däremot blir det ingen satsning på supercupen. Det kan bli någon enstaka tävling, men inte hela serien.
Hur många VM-deltävlingar han kommer att köra är inte klart. Att det blir start i den svenska VM-deltävligen är dock bestämt. Förra säsongen vann Mattias Ekström grupp N-klassen i Svenska rallyt. Men 2005 får Thorszelius ingen konkurrens av Ekström, som kommer att köra en Skoda WRC i Svenska rallyt.
Grupp N-bilarna är lite motorsvagare än WRC-bilarna, men med blotta ögat ser man ingen skillnad.
Känner inte till konkurrenterna
Vilka konkurrenter som Mats får i SM kommande säsong vet han inte.
— Nej, inte en aning. Jag vet inte vilka som kommer att köra WRC-klassen heller.
Mats har alltså köpt två bilar. En i reserv, eller?
— Nja, tanken är att jag ska åka Svenska rallyt och hela SM-serien, men det är väldigt kort tid mellan de tävlingarna, så det kan tänkas att jag kör den ena bilen i Värmland och den andra i Östersund, säger Mats.
Den ena av bilarna kommer förmodligen att säljas under året.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!