– Jag skruvade ur motorn i måndags och nu är den på väg til England, säger Johan Eklund, mekaniker hos Dick Wicksell.
När UNT ringde Eklund på tisdagskvällen och frågade hur det går med motorn svarade han kort och gott: Den är slut.
Efter SM-tävlingen i Uppsala mätte Johan Eklund kompressionen, som han brukar göra, och det var ingen rolig syn.
– Med tanke på det åkte han (Wicksell) jä-t bra i helgen, säger Eklund.
Nu gäller det för programmerarna i England att hitta felet. Det rör sig nämligen med största säkerhet om ett datafal.
– Det är garanterat så, säger Johan Eklund.
Att renovera motorn och sätta i den igen är lönlöst om det blir samma fel igen.
Det rullar flera Subaru Imprezor med samma program, och de går bra – alla fall har Dick Wicksell fått den uppgiften från England. Nu hade Wicksells motor samma program (som styr elektroniken) men uppenbarligen är det något som är fel.
– Hittar de felet går det snabbt, men tidigare har det tagit ett par månader, säger Johan Eklund, som inte har särskilt stora förhoppningar om att motorn ska hinna tillbaka till SM-deltävlingen i Sandviken 17–18 februari.
Databoxen och spjällhuset är förmodligen redan framme i England. Men nu måste alltså även motorn dit för renovering, men där handlar det inte om elektronik så att få ordning på den ska inte vara några problem.
– Jag har en liten förhoppning om att det ska vara klart till Sandviken. Det verkar som om de (i England) tar det här på allvar nu. Det börjar ju bli lite pinsamt för dem, säger Dick Wicksell, som i övrigt är mycket nöjd med bilen.
– Det är en grymt fin bil att köra, det kände jag på testerna när allt fungerade. Det går att åka grymt snabbt, särskilt i Sandviken där vägarna är lite bredare, säger Wicksell.