Videon är inte längre tillgänglig
Efter nästan två dagars regnavbrott bröt solen till slut fram över Tierp Arena på söndagseftermiddagen vilket betydde att finalkörningarna i EM-deltävlingens åtta klasser kunde dra igång. Det sattes högsta fart direkt i elimineringsheaten i de åtta klasserna, förare mot förare och med utslagning i varje race. I de åtta finalerna, där sammanlagt sex nationaliteter var representerade, fick till slut sex svenskar kliva högst upp på pallen. Den utan tvekan gladaste, och dessutom populäraste, var ”hemmaföraren” Leif Andréasson, som aldrig gav Danny Bellio någon chans i finalen.
- Just nu känner jag bara glädje, det var en härlig känsla att känna att allt fungerade i racen, både vad gäller bilen och i själva körningen. Just nu har jag glömt bort både allt regnande och alla förlorade publikintäkter under helgen, säger han med ett stort leende och ger sin fru en puss på munnen.
Andréasson slog också europarekord redan i kvalet (5,55) och följde upp det med att sätta 5,56 i finalen.
Ett annat finalheat som stack ut lite extra var duellen mellan Jimmy Ålund och Thomas Lindström i Pro Stock Car där den sistnämnde drog-längsta strået efter en stenhård kamp ända in på mållinjen. Peter Svensson i Top Fuel Bike visade också kvalitet när han vann mot engelsmannen Ian King på europarekordtiden 5,826. Även Michael Gullqvist övertygade mot landsmannen Niclas Andersson i Pro Modified.
Finalpassets huvudperson Leif Andréasson sammanfattar EM-helgen såhär.
- Det jag tänker mest på just nu är den fantastiska insats som alla funktionärer och frivilligarbetare gjort under helgen och som ändå ger en god eftersmak till arrangemanget. Jag blir nästan rörd.