Kreativitet har fötts ur golfkrisen

Golf-Sverige har haft en tung krisstämpel på sig de senaste åren. Men stålbadet har också fått allt fler inom golfen att tänka i nya, vågade banor. Är det en starkare och mer livskraftig sport som äntrar scenen 2010?

Foto:

Sport2010-04-11 11:43

Får det lov att vara ett prova-påspel? En öppen golfdag där kompisen kan följa med och spela en runda, gratis? Eller kanske ett budgetmedlemskap? I dag kan den svenske golfkonsumenten välja och vraka mellan olika spel- och medlemsformer på ett sätt som tidigare varit helt otänkbart. Men medlemsflykt, sviktande intresse och minskade intäkter har slagit hårt mot många klubbar som tvingats bli allt mer uppfinningsrika i sina strategier att möta problemen.
- De senaste åren har det hänt enormt mycket, det är nästan svårt att ta till sig. Men jag tror att det varit en nyttig lärdom för golfen. Klubbarna har börjat förstå att det gäller att ta hand om sina medlemmar och att det är lika viktigt att behålla de man har som att skaffa nya, säger Anders Wasberg, ordförande i Upplands Golfdistriktsförbund.

I det golfdistrikt han basar över finns i dag 29 golfanläggningar och lika många klubbar. På flera håll är det mycket tätt mellan banorna, ibland endast några få kilometer. En av klubbarna som fått ta till nya lösningar för att säkra överlevnaden är Sigtunabygdens GK, med en 18-hålsbana och en korthålsbana i ett av distriktets golftätaste områden.
- Vi har haft det kämpigt ekonomiskt och medlemsantalet har sjunkit drastiskt. Många har gått närliggande klubbar, området är väldigt bantätt med sju-åtta banor på liten radie, säger ordförande Maria Wiklund.
Hon tror att flera faktorer ligger bakom utvecklingen.
- Det finns en överetablering av klubbar, men det är också ett helt annat tänk i dag. I dag är det medlemmarna som styr och många känner inte lojalitet mot någon särskild klubb, säger hon.

I grund och botten handlar problemen till stor del om ekonomi, särskilt för en idrott som nästan uteslutande är självfinansierad. Det är också på prislappen som golfens nya skepnad märkts allra tydligast. "Priskriget" inom golfen kom till Uppland med besked under 2009, med möjlighet till distansmedlemskap till rekordlåga avgifter i flera klubbar. Det har visserligen lett till en rejäl tillströmning av nya registrerade golfare, men utvecklingen ses ändå av många med oro.
- Alla togs lite på sängen. Problemet är spelarna försvinner från de seriösa klubbarna samtidigt som brevlådeklubbarna inte tar något ansvar för skötseln av banor och anläggningar, säger Christer Schenholm, marknadsansvarig på Upsala GK.
"Brevlådeklubbar" kallas de för att de erbjuder ett greenfee- eller distansmedlemskap som utnyttjar möjligheten att mot en låg avgift kunna spela på samtliga banor i landet. Men även det nya fenomenets belackare, som betraktar det som en ren kassako och en avart bland de många nya medlemsformerna, erkänner att de satt djupa avtryck i Golf-Sverige. Konkurrensen mellan klubbarna har fått en helt annan dimension. Och alla är inte övertygade om att utvecklingen går i fel riktning.
- Jag tror inte att det är så enkelt som att spelarna bara går till lågprisklubbarna. Utvecklingen går framåt och det gäller att anpassa sig och vara mer lyhörd för vad folk efterfrågar, menar
Anders Hammarström, vd på Svensk Golfutveckling.

Ett av recepten mot kris och konkurs har blivit ökat samarbete över klubbgränserna, något som knappast varit aktuellt när kötiderna för aspirerande medlemmar varit betryggande långa. I Mälardalsområdet har nu elva klubbar anslutit sig till GK 10, ett samarbete som erbjuder fritt spel på alla banor till medlemmarna.
- GK 10 är ett sätt att erbjuda fullvärdiga medlemmar ett mervärde. Det har kanske inte inneburit någon stor tillströmning av nya medlemmar men vi behåller åtminstone de vi har, säger Lena Sundberg, klubbchef på Grönlund GK.
Men även om mycket av golfens huvudbry kretsar kring pengar är de flesta ense om att den stora utmaningen ligger på ett annat plan: ungdomsrekryteringen. De senaste åren har visat på en stadigt sjunkande trend av unga golfare, också i Uppland.
- Medelåldern inom golfen ökar hela tiden. De senaste åren har andelen 13-18-åringar som spelar golf fallit från tolv till sju procent medan 50-60-åringarna blir allt fler, betonar Anders Wasberg.

Hur ska då sporten knyta till sig ungdomarna? Ett nytt grepp hos många klubbar är inte bara att aktivt samarbeta med varandra, utan också med lokala skolor. Förra säsongen kunde till exempel eleverna på Almungeskolan regelbundet pröva på golfspelet på Grönlund GK:s bana cirka 1 km bort.
- En del uppfattar nog tröskeln till att börja spela golf som hög men vi försöker tona den biten. Det gäller att ha en öppen famn och hjälpa dem som vill gå vidare med golfen, förklarar Lena Sundberg.
Trots den dystra utvecklingen på rekryteringssidan finns det ändå ljuspunkter. Golfgymnasiet i Uppsala är ett av landets två intag för Riksidrottsgymnasiet i golf och talangfulla ungdomar väntar runt hörnet.
- Vi har startat upp ett nytt talangprogram med 20 killar och tjejer i 14-15-årsåldern för att öka basen av talanger. Vi har en bas med duktiga juniorer men den är för liten i dag, säger Anders Wasberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!