Högström spurtade hem segern
MOTORSPORT. - Jag fick till det riktigt bra i det sista åket. Det här få man allt vara nöjd med. Tommy Högström strålade ikapp med solen efter segern i tvåhjulsdrivna klassen i rallyt Rasbosprinten i går.
Tommy Högström med kartläsande Patrick Eriksson segrade.
Foto: Kurt Eliasson
Hemmaåkaren Roger Helén ledde efter det första åket, 38 hundradelar före Skepptunas Reine Laestander. Trea var Hans-Åke "Hojjen" Jansson, Rimo.
Helén höll det högsta tempot även i åk 2. Nu skilde 23 hundringar till klubbkollegan Roine Björk. Tommy Högström, Rimo, bokförde tredje tid.
Det tredje åket skulle avgöra. Här spurtade Högström så till den milda grad att han hade dryga sekunden i rygg på Reine Laestander. Tempot räckte till slutseger med två sekunder och 19 hundradelar i rygg på Roger Helén. Roine Björk slutade trea och Laestander fyra.
- Det var klockrent i slutåket. På en kort sprint som denna får man inte göra något misstag, sammanfattade Tommy, som kommit igen starkt i år efter ett flera år långt uppehåll i tävlandet.
Reine Laestander hade en delvis skräckfylld resa mot målet. I sista kurvan före mål i det andra åket tvingades han styra av vägen och ner i diket efter det att en åskådare ramlat och blivit liggande i vägbanan. En mardröm för alla parter.
- Man hinner inte tänka en sådan gång. Jag vred bara om ratten och hoppades på det bästa. Som tur var hände ingen olycka, berättade Reine - som fick en applåd för sin kyla av såväl tävlingsledning som övriga tävlande vid prisutdelningen.
I fyrhjulsdrivna klassen dominerade stockholmarna Björn Adolfsson och Magnus Henriksson. Den förstnämnde drog till slut det längsta strået med 65 hundradelar. Trea slutade Håkan Eriksson, Örsundsbro och fyra Dick Larsson, Rasbo - som efter att ha hållit andra plats drabbades av trasig styrning i sitt sista framträdande.
Dagens mest överlägsna klassegrare hette Niklas Östmark, tävlande för Kolsva. Nära 13 sekunder kom att skilja till andraplacerade Rickard Karlsson i Volvo Original/Grupp N 0-1600.
Sämre gick det för Orionföraren Michel Brundin som lämnade vägen i hög fart och rullade fem varv på tak. Bilen blev skrot, men besättningen klarade sig relativt helskinnade undan.
Standardklassen Grupp E bjöd på den snävaste marginalen. Här skilde ynka 14 hundradelar mellan segrande Kjell Ekström och tvåan Bror Gustavsson - båda Skepptuna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!