För en oinvigd ser branten på mellan 25 och 30 meter ut som en omöjlig uppgift att sig upp för men det visar sig snart att det faktiskt går. Torbjörn Eriksson från SMK Uppsala är en av förarna som är på väg att ge sig i kast med att försöka. Detta trots att det från början inte ens var tänkt att han skulle vara med. Han ingick egentligen i arrangörsstaben, men kastades plötsligt in i hetluften på söndagsmorgonen när helgens andra deltävling skulle inledas.
- Jag höll på och jobbade på banan och plötsligt fanns det en bil ledig, säger han.
Per-Anders Norstedt hade fått ryggproblem och var vänlig (?) nog att låta någon annan med licens få chansen att ge sig in i leken med hans T-Rex. Eriksson, som visserligen åkt en del offroad tidigare, men som var helt grön i den här disciplinen, tvekade inte en sekund, hur farligt det än såg ut.
Vet dina anhöriga om att du är med och kör?
- Nej. Bara några grannar som är här och som blev lite förvånade, berättar han efter att han just avverkat bana fem av sex. Och trots orutinen har han inför slutrundan faktiskt chans till en pallplats i klassen unlimited.
Klubbkompisen Thomas Evsäter blev nordisk mästare 2002, då i en klass som motsvarar dagens modified. Två år senare sålde han bilen och lade av, men 2008 bestämde han sig för att satsa igen och köpte sin nuvarande bil, kallad The Evil. Den har 710 hästkrafter och när han nu till den här tävlingen skruvat på lustgas får han ut ytterligare 120 hästkrafter.
Vad är tjusningen?
- Adrenalin, att det är extremt och att det är kul. Sedan är ju tjusningen att få stå på pallen, säger Evsäter.
Är det inte farligt?
- Du kan hamna i farliga situationer, men har du bara en rätt byggd bil finns det ingen större risk att skada sig.
Strax efter får Evsäter och publiken se finske Harri Kempii volta rätt ned för branten. Gruset sprutar och huven lossnar på bilen men både den och Kemppi klarar sig förvånande nog bra.
Torbjörn Eriksson klarar den sista banans två första portar galant och inför väggen vinkar han glatt från bilen till publiken. Han tar sats och bjuder sedan på en av dagens häftigaste hopp över krönet till publikens glädje. Trots full pott, 350 poäng, på sista banan får Torbjörn Eriksson nöja sig med att bli bäste svensk på en femteplats, men han är gissningsvis rätt nöjd ändå. Han skulle ju inte ha varit med överhuvudtaget. Tävlingens klart äldste förare är Ulf Drakenheim med den aktningsvärda ålder 74 år.
- Men han kör som en 18-åring, inflikar Fredrik Mahlin, projektledare och pressansvarig, som sammanfattar helgen följande:
- Vi är extremt nöjda. Vi har nog haft 4 000 åskådare totalt på de två dagarna. Förra året tog vi hem organisationspriset för serien (Nez Cup) och det siktar vi på i år igen. Nu ligger vi redan i planeringen för nästa års tävling.
Årets tävling blev, som väntat, en norsk uppgörelse och de lade beslag på samtliga pokaler i de två klasserna.