Vi träffas på Thunmanskolan i Knivsta. Victor Bouveng går just nu i nian och funderar som bäst på hur han ska göra med sitt gymnasieval.
- Antingen söker jag till racinggymnasiet i Mjölby men det kan bli jobbigt då jag måste upp till Arlanda varje helg för mina internationella tävlingar. Ett alternativ är att söka till elitidrottsgymnasiet i Uppsala.
Men att livet ser lite annorlunda ut är inget nytt. Redan som knatte var inriktningen klar då han fick sin första fyrhjuling som treåring. Och i samband med att motorintresset växte och framgångarna avlöste varandra har vardagen förändrats rätt drastiskt.
- Jag brukar få med mig en sån här bunt läxor, säger Victor Bouveng och visar med händerna.
Läxorna får han beta av på olika flygplatser, i plan eller hemma på kvällarna.
- Visst missar jag mycket som andra av mina kompisar gör men jag får lära mig mycket också. Jag lär mig språk och får massor av erfarenheter när jag reser.
Victor Bouveng tävlar i Formel Renaut vilket från början skulle köras i Norden bland annat men efter begränsat antal förare ligger tävlingarna uteslutande ute i Europa och där man ofta tränar och tävlar på välkända banor som Nürburgring i Tyskland, Spabanan i Belgien eller Silverstone i England. Men det har inte varit ett självklart val från början. För trots att han tidigt fick både fyrhjulingar och en cross så var det inte helt lätt första gången han skulle börja köra gocart.
- Jag var rädd. Jag tyckte det var läskigt med mycket folk och bilar och att det gick fort, minns Victor Bouveng som tvingade sig att köra efter det att en sponsors dotter hade kört hans gocart.
- Kunde hon så måste jag också, tänkte jag.
Och sedan dess har den målmedvetna inställningen funnits där trots att han allt som oftast varit yngst i tävlingssammanhang. Men trots det har framgångarna kommit i rask takt vilket innebär att han nu kört klart sitt debutår i Formel Renault och fortsätter att satsa med förhoppningsvis ett nytt team nästa år. Men det är en satsning som kostar.
- Den här säsongen kostade 1,3 miljoner kronor och nästa räknar vi med kan kosta 2,5 miljoner och många tror att det handlar om att köra mycket bil för min del men jag sitter vid ratten kanske 15 procent av tiden annars är jag ute på olika event och pratar med sponsorer eller tränar, säger 15-åringen som inte har några problem att prata inför grupper eller framgångsrika affärsmän som är betydligt äldre än han själv.
Saknar du inte något om du jämför med dina kompisar?
- Jag har valt det här livet och mina kompisar är vana med det men om jag skulle vara ledig så håller jag och kompisarna på och kör Epatraktor.
Drömmar då? Vill du köra formel 1 eller?
- Jag vill vinna VM i formel 1 senast 2020.
Oj, det låter som ett tufft mål. Är du inte rädd att du blir besviken om du inte skulle lyckas?
- Det får vi ta då, nu är det målet och det som jag satsar på.