Richard Gradin har seglat hela sitt liv, men aldrig varit med i eldprovet Gotland Runt – förrän nu.
– Adrenalinet pumpar. Det här är en dröm som går i uppfyllelse. Att köra Gotland Runt är lite som en bergsbestigning, man måste planera för allt. Navigering, sömn, mat och skiften som man ska arbeta på båten, säger Grandin.
Klockan 12 på onsdag går startskottet för tävlingen som körts sedan slutet av 1930-talet.
Gradin har seglat SM i olika kölbåtar, Lidingö Runt och även tävlat i kappseglingar med katamaran. Tidigare under våren sade han upp sig från sitt jobb som chef på ett läkemedelsföretag för att bli skeppare på heltid. Det gjorde att han kunde inleda en satsning mot den klassiska seglingstävlingen – och få njuta av seglingen fullt ut.
– Nu är jag proffsseglare på heltid i stället, säger Gradin.
Vad innebär det?
– Jag är skeppare och transporterar segelbåtar mellan olika platser. Sedan i våras har det blivit sex vändor mellan England och Sverige, men även i Västindien finns det en del jobb.
Gradin känner ingen av de andra i besättningen som han ska segla Goltand Runt med sedan tidigare. Något som kan tyckas märkligt eftersom tävlingen innebär tre dygn till sjöss och skiftarbete med endast tre timmars sömn åt gången.
– Det är spännande ur flera aspekter, men det ska nog gå bra, säger han.
Hur ser uppladdningen ut inför Gotland Runt?
– Jag och nio andra från Båtägarskolan mönstrade på min båt i söndags och ska träningssegla nu varje dag fram till starten på onsdag.
I själva tävlingen Gotland Runt siktar Gradin och besättningen på hans båt – en 45 fot lång Grand Soleil med namnet Grace – att nå placering bland de tio främsta i sin klass.
Totalt deltar drygt 250 båtar i Gotland Runt-seglingen varav omkring 50 i Gradins klass.