Davidsson ensam över mållinjen

RALLY. Det gick inte som smort, inte ens i närheten.Men det var viktigt, och skönt.Almunges SM-debutant Erik Davidsson gjorde som få andra – och tog sig i mål.– Det var med mycket om och men, säger Davidsson.

Sport2011-02-12 20:08

Svenska rallyt blev ett tufft äventyr för de uppländska förarna. Erik Davidsson, debutant i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, var ensam upplänning om att nå mållinjen i de värmländska skogarna.

Han blev elva i sin klass och någon topplacering var det aldrig tal om. Erik Davidsson tvingades bryta under fredagen efter ett kabelbrott, men kunde lappa ihop bilen och fullfölja andra dagens etapp. Så klart hopplöst efter toppen med sina sex extra minuters tillägg, men ändå.
– Det var en trasslig tävling. Jag hade en avåkning på första sträckan i fredags och så fick jag elfelet på andra. Det känns väldigt skönt att jag ändå lyckades ta mig i mål, säger Erik Davidsson.
Han är nöjd.
– Det är skitbra gjort tycker jag. Det är bara 13 stycken i klassen som kommer i mål och det känns bra att vara en av dem, säger Erik Davidsson, som dessutom fick en fantastisk avslutning med fjärde bästa tid på slutsträckan.´
– Det är bra gjort med de däcken jag åkte med. Jag åkte med samma däck som jag startade med i fredags och att åka med fyra däck på samma tävling är inte att rekommendera. Vi skulle givetvis ha bytt däck, men med tanke på tidstillägget så skulle jag ändå inte ha något att göra med i toppstriden, så jag valde att spara dem till nästa deltävling.

För Rasbos SM-debutant Jens Branteström, 22, tog rallyt slut innan lördagens första sträcka hunnit starta.
– Det var minus 28 grader i morse och bilen startade inte. Vi hade en kvart på oss att få i gång den och till slut fick vi det, men vi var en minut för sena till starten och fick inte köra. Det blev några väl valda ord till personen som stoppade oss. Det var riktigt irriterande, säger Branteström.

Hans problem inleddes dock redan på fredagens första etapp. Kommunikationssystemet strulade i bilen och Branteström tvingades köra tre mil utan noter.
– Det var rätt spännande (skratt) ... Alltså, det är sådana saker som aldrig har strulat för mig tidigare, det var inte mitt rally helt enkelt.

Vad tar du med dig från SM-debuten?
– Att det är mycket att tänka på när man åker en sådan här stor tävling, det är inte bara att åka hit och åka.

För Mats Thorszelius, som var med i toppen i otrimmat 4wd efter den första etappen, tog rallyt slut direkt på lördagens första sträcka. Den comebackande veteranen låg sexa i klassen när bilen gav upp.
– Det började låta väldigt illa från bakaxeln. Vi har inte tittat på exakt vad som var felet, utan vi har bara lastat på bilen och åkt hem, säger Thorszelius, som inte hade några tankar på att chansköra vidare.
– Nej, det var första sträckan av totalt fyra innan service så att fortsätta köra var inte att tänka på. Det var synd. Det var de finaste sträckorna på tävlingen i dag och det hade ju börjat bra.
Om det blir något fortsatt SM-satsning vet han inte.
– Just nu känns det ganska tomt. Nästa helg kör jag klassiska cupen och jag tar det först.

För Branteström väntar däremot en snar revansch – i går eftermiddag efteranmälde han sig till Skepptunasprinten som körs i dag, söndag.
– Jag måste ju få köra lite rally, säger Rasbotalangen.

Fakta

Svenska rallyt SM
Totalt:
1) Mats Jonsson, Forshaga, 1.20,38,3
2) Pontus Tidemand, Eda, 1.20,41,1
3) Eddie Hörbring, Laxå, 1.21,22,0

Klass för klass:
Trimmat 4WD
1) Mats Jonsson

Otrimmat 4WD
1) Pontus Tidemand

Trimmat 2WD
1) Martin Berglund, Gävle, 1:26:35,8
... 11) Erik Davidsson, Almunge, 1:39:16,2

Otrimmat 2WD
1) Nils Fransson, Vännäs, 1:28:58,3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!