Danielsson på plats på Silverstone

FORMEL 1. Efter en höst och en vinter av spekulationer får 2006 års World Series-mästare äntligen chansen bakom ratten på en F1-bil.Under fredagen sitter Alx Danielsson från Uppsala för första gången bakom ratten på en F1-bil.- Ett naturligt steg, säger han.

Foto:

Sport2007-05-17 19:58
Alx Danielsson har gått en hård väg genom Formula Ford i Sverige och England, Formula Renault V6 och nu slutligen World Series by Renault, men han har aldrig varit så nära Formel 1 som nu.
Testet med Renault sker på klassiska Silverstone i England och har anordnats exklusivt för Alx som pris för segern i förra årets World Series. Men även om testet inte är detsamma som en biljett in i F1-cirkusen är testet oerhört betydelsefullt. Alx Danielsson är med för att visa upp sig, både på och vid sidan av banan. Den chansen tänker han inte missa.
- Det är i grund och botten ett pris, men det är oerhört viktigt test. Kubica som vann i fjol fick sin testkörning med Renault men blev sedan signad för BMW. Det var inte så att BMW:s intresse för honom vaknade helt plötsligt efter testet med Renault. Han hade liksom vi kontakt med de flesta F1-teamen och testet fungerar mycket som ett bränsle för förhandlingarna, säger Alx Danielsson.
Du har länge drömt om att sitta i en F1-bil. Nu är det inte längre bara en dröm. Hur känns det?
- Det är smått fantastiskt. Men jag har haft en karriär fram till det här. Det är ett naturligt steg. Jag har kört alla snabba bilar och det är egentligen bara F1 kvar.
Det är inte vilken bil som helst?
- Nej, det är ju Alonsos världsmästarbil. Det är stort.
Du har tidigare sagt att det är lättare att bli astronaut än F1-förare. Hur menar du då?
- Jo, men det är faktiskt fler som varit i rymden än som kört formel 1 genom historien. Konkurrensen inom F1 är stenhård och det finns bara 22 platser.
Är man dessutom svensk i den prestigefyllda F1-cirkusen kan Alx Danielsson hamna i ett litet och exklusivt sällskap. Före honom har nio svenskar kört i formel 1 och ingen sedan Stefan "Lövis" Johansson lade av 1991.
Danielsson kan bli nummer tio - om allt går som han tänkt och som han hoppas.
- En svensk i F1 alltså ... det finns ingen bättre marknadsföring för Sverige som land, säger Alx Danielsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!