Beachvolleysatsning läggs på is
BEACHVOLLEY. Beachvolleyns nya finrum, Swedish Beach Tour, läggs på is innan den ens hunnit starta. Anledningen är att det saknas en titelsponsor. Trots det hoppas Fyris Beach kunna arrangera en stor elittävling på Vaksala torg i början juni.
Och premiärtävlingen skulle spelas på Vaksala torg i Uppsala.
- Tiden har runnit ifrån oss och vi har inte fått klart med någon titelsponsor, säger Mattias Walfridsson som är ansvarig för Swedish Beach Tour.
Det företag som vill bli titelsponsor ska bidra med två miljoner kronor per år under en längre period.
För att touren skulle bli verklighet krävdes det att man hade klart med sponsorer i slutet av januari. Nu har beslutet tagits att rikta in sig på sommaren 2008 i stället. Trots det tycker Mattias Walfridsson att arbetet hittills har medfört många positiva saker.
- Vi har ett bra samarbete med klubbarna ute i landet och klubbarna i sin tur har bra samarbete med hemkommunerna, säger han.
Trots att Swedish Beach Tour skjuts på framtiden ser det ändå ut att bli den bästa sommaren på länge för den svenska beachvolleyeliten. Många av de föreningar som varit villiga att arrangera elittävlingar kommer att försöka göra det redan i sommar i alla fall. En av klubbarna som visat intresse är Fyris Beach som hoppas på att kunna arrangera premiärturneringen för den något enklare versionen av beachtouren i början av sommaren.
- Vi vill köra ändå men det definitiva beslutet tar vi först på måndag, säger Fyris Beachs ordförande Micael Källman.
Klubben har stöd från kommunen som också vill vara med och satsa långsiktigt på att etablera en deltävling i Uppsala.
- Trots att Swedish Beach Tour inte blir av i år vill vi vara med och stötta ett arrangemang redan denna sommar, säger Magnus Lohe, marknadsstrateg vid kommunledningskontoret i Uppsala.
Eftersom det inte finns någon huvudsponsor kommer arrangörerna själva att ha ansvaret för sponsorerna men kraven på arrangemangen kommer att vara lägre.
- Det blir inga problem att fixa arrangemanget, nu gäller det bara att bestämma vem som gör vad, säger Micael Källman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!