Arenabolaget som ska få Uppsala arena att gå runt ekonomiskt tycks inte se några som helst svårigheter med detta. Optimismen flödar och besökssiffror på över 400 000 redan första året har offentliggjorts. Dessa siffror ska dessutom uppnås utan att man ska ta besökare från Uppsalas övriga evenemangsarenor. Man tror inte sina öron när man hör detta!
De planerade idrottsevenemangen ska locka 189 000 (hur kom man fram till den siffran?) åskådare vilket betyder mellan 3 000 och 4 000 personer varje vecka året runt. En väldigt optimistisk kalkyl kan tyckas.
Almtunas matcher i allsvenskan (om vi utgår ifrån att laget inte gått upp i elitserien) skulle maximalt ge 75 000–80 000 åskådare om laget lyckas dubbla sin hemmapublik.
Hur ska då återstående 100 000 besökare fås till Uppsala arena? Jo, det rör sig om ”SM/VM-finaler i innebandy, hästsport, handboll och basket”. Om detta är vad arenabolaget baserar sina kalkyler på måste alla beräkningar gå käpprätt åt skogen. Inte något av dessa evenemang kan man räkna med. Varför?
Först och främst är konkurrensen stenhård och övermäktig med främst Globen, Friends arena och nya Tele2 i Stockholmsområdet som säkert vill ha en allt större del av utbudet för att klara sin ekonomi. Det som blir över kommer inte att locka några åskådarmassor till Uppsala arena. Risken är uppenbar att rena luftkalkyler skyler över verkligheten.
Hur klarar sig då Almtuna i detta spel? Jag ser en stor risk att Ais inte får bedriva sin verksamhet på bästa sätt utan tvingas flytta träningar och matcher för att lämna plats åt andra evenemang. En viss garanti för att detta inte ska ske är att kommunen klarar av att hyra arenan i den omfattning de har lovat.
Cecilia Forss (m) anser att arenan behövs i denna storlek för att Uppsala ska få ett elitlag i hockey. Hon pekar på elitseriens snitt på bortåt 6 000 åskådare/match och tycks därmed rättfärdiga hallens publikkapacitet.
Att Almtuna därmed skulle fyrdubbla sin publik tycks man ta för givet. Elitseriespel skulle betyda en publikökning, men det fordras också att laget lyckas bra.
Växjö Lakers, den senaste rena nykomlingen i elitserien, nöjde sig med en hall som tar runt
6 000 åskådare, men har en årsomsättning som är fem, sex gånger större än Almtunas. En stor, hypermodern och ”billig-att-hyra-hall” räcker inte för att ta bort dessa ekonomiska skillnader.