– För att bli ett stabilt mittenlag i högsta serien skulle vi behöva omsätta omkring sex miljoner kronor, säger sportchefen Gunnar Källsten.
I går kom beskedet att Kif Örebro, som har skulder på totalt 1,4 miljoner kronor, räddas av Örebro kommun för att kunna spela klart säsongen i damallsvenskan. Sedan tidigare har Ldb Malmö liknande problem – och i fjol gjorde hälften av lagen ett minusresultat ekonomiskt.
Siriusdamernas sportchef, Gunnar Källsten, som i detta nu planerar för nästa säsong, ger sin syn på läget inom damfotbollen:
– Skrämd blir jag inte. Men man funderar alltid. Vi måste vara försiktiga. Det måste vara ekonomiskt hållbart om vi går upp, säger han och fortsätter:
– För det första är Örebro och Malmö två olika föreningar som jag inte har full insyn i. Men generellt kan man säga att det finns en fara i att budgetera för intäkter som man är osäker på kommer in. Damfotboll på elitnivå börjar mer och mer bli en heltidssyssla och då kostar det. Vissa lag satsar mot Champions league och då krävs det en kapprustning för att klara av det. Man kan väl säga att det sportsliga resultatet är lättare att uppnå än det ekonomiska. Betänk även att snittlönen i damallsvenskan är runt 10 000 kronor i månaden.
Sirius leder just nu norrettan och är på god väg att få kvala till den högsta serien. Vid avancemang räknar Gunnar Källsten med att laget måste omsätta ungefär sex miljoner. Blir det i stället spel i nystartade damettan kommer det krävas en bit över miljonen för att få det hela att gå runt – vilket Sirius omsätter redan i år. En markant skillnad i omsättning blir det alltså beroende på division.
– Men går vi upp kommer vi att få in ungefär en miljon i bidrag från förbundet och kanske lite tv-pengar. Publiksnittet lär säkert öka, vilket betyder mer intäkter. Sedan är det bara att hoppas att kommunen och näringslivet vill ha ett allsvenskt lag, säger Källsten.
På nära håll finns Bälinge som ett exempel på hur illa det kan gå. Dåvarande damallsvenska klubben fick inte ekonomin att gå ihop och åkte ur 2009.
– Nu har jag ingen aning om varför det gick som det gick där. Jag var inte verksam i Uppsala då.
– Men som tur är har vi nu en bred organisation där vi alla har olika uppgifter och där det inte är en eller två som gör allting. Marknadssidan får Stefan Bärlin (marknadsansvarig) ta hand om. Vi kan bara spela bra fotboll och hoppas att folk gillar det vi gör, säger Gunnar Källsten.