Alx Danielsson nöjd med debuten
FORMEL 1. Strax efter klockan nio på fredagen rullade Alx Danielssons gulvitorange Renault ut på banan på Silverstone. Drygt fyra timmar senare kunde Uppsalastjärnan kliva ur bilen efter många väl genomförda varv. Första kommentaren till UNT:- Det gick lättare än jag trodde.
Foto: Mathias Rutegård
Han noterade topphastigheter på 260 km/h och nästan omgående varvtider som var en och en halv sekund snabbare än Renaults anställda testförare på samma bana.
En evighet för en ordinarie formel 1-förare. Ett glädjande besked för en debutant.
- Det här är en sån dag man väntat på hela sitt liv, att äntligen ta plats bakom ratten på en formel 1-bil, säger Alx.
Mungiporna var förstås uppåt på 26-åringens läppar hela dagen när han inför ett stort pressuppbåd kröp ner bakom ratten på Renaults R27:a, den bil som Alonso vann VM med i fjol och som i år körs av Fisichella och Kovalainen.
UNT var som ensam lokal media på plats på Silverstone och Alx var sprudlande glad.
- Det kunde gå så bra som det kunde gå. Jag fick köra många varv, jag fick testa två bilar, och jag fick verkligen chansen att jobba på min körning.
- Jag trodde faktiskt det skulle ta längre tid att känna bilen, men nu kunde jag attackera fullt efter bara ett par varv, säger han.
Björn Wirdheim fick hakor att falla när han tog sig hela vägen till en position som testförare för Jaguar 2004. Nu vill Alx Danielsson göra detsamma.
Men han är fullt medveten om att fredagen med Renault inte betyder ett kontrakt men han vet också att testet har ett stort symbolvärde.
- Det här testet är enormt viktigt. Det ger bränsle åt våra diskussioner som vi har haft med många F1-stall sedan augusti i fjol. Tåget är på spåret och jag ser väldigt positivt på mina chanser att ta mig in i formel 1. Ingen har sagt att det är enkelt men jag vet att jag har det som krävs.
Det visade han inte minst på Silverstone. Inom kort räknar Alx med fler testkörningar för andra stall men för en framtida karriär inom F1 är det minst lika viktigt att fortsätta vinna i Euroseries 3000.
- Nu i höst jobbar vi för att få till ett kontrakt om fast anställning som testförare för att sedan gå vidare som racerförare 2008. Det här testet är enormt viktigt, kombinerat med att jag också fortsätter att vinna i Euroseries 3000. Jag har fått förfrågningar från några stall i Champcar i USA men jag vill helst jobba mig i in formel 1.
På fredagen nådde arbetet en helt ny dimension.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!