Det är Gustav Hemming (C) tillväxt- och samhällsplaneringsråd som föreslår att regeringen sammankallar regionen och de berörda kommunerna till en ny Arlandaförhandling.
– Att lägga ned Bromma är ett bra steg, men man kan inte lägga ner en flygplats i en storstadsregion utan att öka kapaciteten på en annan, säger Gustav Hemming i ett pressmeddelande.
Han tror att en förhandling kan säkra att en utbyggnad sker på och kring Arlanda. Frågor som enligt honom bör diskuteras är en fjärde landningsbana, priserna för Arlanda Express, tillgängligheten med tåg och en förlängning av Roslagsbanan.
Idag kostar det 120 kronor i passageavgift att stiga på eller av pendeltåget och fjärrtågen vid Arlanda (plus vanlig biljett). Något som leder till att fler tar bilen till flygplatsen.
Att biljettpriserna är så höga beror på att Arlandabanan inte byggdes av staten, utan av Arlanda Express/A-train, som nu ägs av två australiensiska och ett kinesiskt bolag.
Men allt fler röster har på senare år höjts för att staten ska köpa ut Arlandabanan.
– Man ska komma ihåg att Arlanda inte bara är en flygplats, utan också en av regionens viktigaste kärnor för arbete och näringsliv, säger Gustav Hemming.
Samtidigt anser han att oron i övriga landet över en nedläggning av Bromma är överdriven.
– Att samla både inrikes- och utrikesflyget på Arlanda är bra för hela Sverige. Det skulle kraftigt förbättra möjligheten att byta flyg och stärka Arlanda som internationell flyghubb.