Regeringen hade under onsdagen kallat till en pressträff där beskedet kom om att Bromma flygplats ska läggas ner snarast och att Arlanda ska byggas ut.
– Exempelvis hållbara transporter ut till Arlanda kan behövas, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid onsdagens pressträff.
Även tidigare planerade ombyggnader på Arlanda flygplats som en ny säkerhetskontroll, att bygga ihop terminal 4 och 5 samt en ny marknadsplats fortsätter på Arlanda.
– Ingen ska tvivla på att vilken riktning vi vill gå nu. Vi vill säkra kapaciteten på Arlanda, säger Eneroth.
Däremot är beskeden mer svävande när det gäller en fjärde bana på Arlanda, en ny pir och nya lokaler för bagagehantering.
– Enligt Swedavia finns inget behov av en till rullbana de närmaste åren. Det finns gott om utrymme på Arlanda, sa miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) under presskonferensen.
Moderaterna är däremot kritiska till beslutet. De anser bland annat att Arlanda måste byggas ut innan Bromma läggs ner år 2038, ett år som det har talats om tidigare.
Något datum för när Bromma ska läggas ner och inrikestrafik, privatflyg, brand- och ambulansflyg kan föras över till Arlanda är inte beslutat än.
– Men det kan gå snabbt, enligt Bolund som anser att järnvägarna väntas bli mer konkurrenskraftiga i framtiden så att inte lika mycket flyg kommer behövas.
I augusti kommer fler besked om exempelvis när avtalen mellan Swedavia, Stockholms stad, flygbolag på Bromma med flera kan förhandlas om.
Många verkar överraskade efter utspelet om Bromma flygplats.
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare, säger så här:
– Vi välkomnar investeringar på Arlanda men som läget är nu saknar Arlanda kapacitet att svälja Brommas trafik. Om man på allvar avser gå vidare med det här beskedet måste kraftfulla investeringar i Arlanda ske direkt, annars riskeras en situation i närtid när vi saknar kapacitet för inrikesflyget, det kan bli negativt för hela landet, säger Carl Bergkvist.
Swedavia välkomnar däremot regeringens besked.
– Vi välkomnar att regeringen är överens om en inriktning för Bromma och att säkra framtida kapacitet på Arlanda. Vi driver nu Bromma vidare tills annat besked kommer. Det är viktigt att Arlanda ges möjlighet att utvecklas i linje med marknaden och den efterfrågan som finns, säger Robert Pletzin, Swedavias presschef.