SAS vd lÀttad över rÀddningsplanen

Med ett tillskott pÄ 12 miljarder kronor klarar SAS krisen, försÀkrar vd Rickard Gustafson.
–Jag Ă€r vĂ€ldigt glad över att de tre huvudĂ€garna nu gĂ„r in, de visar med kraftfullt handlade att de Ă€r stolta över SAS, sĂ€ger han.Men aktien störtdök efter beskedet.

SAS behöver nytt kapital. Arkivbild.

SAS behöver nytt kapital. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-30 08:10

Rickard Gustafson Àr lÀttad dÄ han presenterar den ganska komplicerade finansiella rÀddningsaktionen för bolaget, dÀr den svenska och danska staten ökar sitt Àgande i bolaget genom olika emissioner.

– FrĂ„n statens sida ser man flyg som en viktig del av infrastrukturen, precis som tĂ„g. Det Ă€r huvudanledningen till att staterna gĂ„r in.

Den svenska och danska staten samt Knut och Alice Wallenbergs stiftelse Àr nu överens med bolaget om en finansieringsplan. Det egna kapitalet ska ÄterstÀllas med 14,25 miljarder kronor och 12 miljarder kronor sÀkras genom ett flertal ÄtgÀrder.

Bolaget föreslÄr bland annat nyemission av stamaktier och hybridobligationer men ocksÄ konvertering av befintliga obligationer till stamaktier. Antalet aktier i SAS kan öka till högst 7,08 miljarder stycken, vilket skulle ge en utspÀdning om högst 95 procent.

Varslade 5 000

Facket vÀlkomnar dagens besked, som man ser som en nödvÀndighet för bolagets överlevnad.

– Vi Ă€r glada över beskedet att SAS huvudĂ€gare stĂ€ller sig positiva till en rekapitalisering av SAS. Vi vĂ€lkomnar Ă€ven att man sĂ„ tydligt fokuserar pĂ„ skandinavisk infrastruktur, sĂ€ger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening, och fortsĂ€tter:

– Vi förutsĂ€tter att SAS ledning fokuserar pĂ„ att behĂ„lla arbetstillfĂ€llen i Skandinavien och inte, likt mĂ„nga andra flygbolag, utnyttja krisen för att genomdriva försĂ€mringar av arbetsvillkoren.

Viktoria Svensson, ordförande för svenska kabinfacket SCCA, hÄller med om analysen.

"En rekapitalisering Àr nödvÀndigt för SAS fortsatta existens. För de anstÀlldas del Àr det inte över Àn, dÄ vÄr bransch Àr sÄ hÄrt drabbad, men med detta stöd Àr vi bÀttre rustade för att möta en utmanande framtid", skriver hon i ett mejl.

Flera Ă„tgĂ€rder för att minska kostnaderna har tidigare aviserats. Totalt handlar det om kostnadsminskningar pĂ„ 4 miljarder kronor fram till 2022. Bland annat varslades runt 5 000 anstĂ€llda om uppsĂ€gning i april.

SAS vd Rickard Gustafson rÀknar med tvÄ svÄra Är.

– Vi ser att efterfrĂ„gan kommer att vara lĂ„g bĂ„de under 2020 och 2021. Först 2022 kan den vara tillbaka igen. Det Ă€r dĂ€rför vi behöver de hĂ€r pengarna.

Marknaden delade dock inte Rickard Gustafsons glÀdje över rÀddningsplanen. SAS aktiekurs pÄ Stockholmsbörsen rasade rejÀlt redan frÄn börsöppningen, och fallet tilltog under eftermiddagen med tvÄsiffriga tal.

KrÀver godkÀnnande

Nu Àger den svenska staten 14,8 procent och den danska staten 14,2 procent, men efter nyemissionerna kommer Àgandet att öka till minst 20 procent vardera.

För att finansieringsplanen ska kunna genomföras krÀvs bland annat ett godkÀnnande frÄn Àgarna pÄ en bolagsstÀmma. Att huvudÀgarna, svenska och danska staten, ska kunna delta villkoras ocksÄ av ett godkÀnnande frÄn EU-kommissionen.

Knut och Alice Wallenbergs deltagande villkoras i sin tur av att huvudÀgarna deltar.

KlimatÄtgÀrder som villkor

Men frÄn flera hÄll har det kommit krav pÄ att rÀddningen av SAS ska villkoras med krav pÄ klimatÄtgÀrder. I exempelvis Frankrike har staten krÀvt att Air France ska skÀra ned pÄ inrikesflyget för att fÄ stöd. HÀr hemma har finansmarknadsminister Per Bolund (MP) talat om skarpa klimatkrav som villkor för stöd. Men Rickard Gustafson ser rÀddningsplanen som ett kvitto pÄ att den svenska staten Àr nöjd med hur SAS agerar för att minska utslÀppen.

– Staten förvĂ€ntar sig att vi aktivt jobbar med vĂ„r klimatagenda. Nu har staten valt att stötta bolaget, sĂ€ger Rickard Gustafson.

Bolaget har sedan tidigare en lista pÄ ÄtgÀrder som innebÀr mindre klimatpÄverkan, förklarar han.

– Det Ă€r förnyelse av flygplansflottan, mer alternativa brĂ€nslen och möjligheter med tĂ€tare samarbeten med andra transportslag, som byten mellan tĂ„g och flyg. Vi undersöker ocksĂ„ möjligheten att fĂ„nga in koldioxid. Det Ă€r en rad Ă„tgĂ€rder vi jobbar med.

DÀremot Àr det inte aktuellt att slopa inrikesflyg, enligt Rickard Gustafson.

– Vi tĂ€nker fortsĂ€tta att flyga inrikes sĂ„ lĂ€nge det Ă€r kommersiellt gĂ„ngbart. Vi tycker att det behövs flyg mellan exempelvis Kiruna och Stockholm, och mellan Visby och Stockholm.

Även resor pĂ„ kortare strĂ€ckor, som Stockholm-Göteborg, kommer att fortsĂ€tta om det finns efterfrĂ„gan, förklarar han.

Han förklarar att han inte ser flyg och tÄg som konkurrenter.

– DĂ€r det Ă€r enkelt och smidigt att Ă„ka tĂ„g kommer en del trafik att flytta. Olika transportslag Ă€r inte konkurrenter, sĂ€ger Rickard Gustafson.

Fakta: SAS rekapitaliseringsplan

SAS planerar att ta in nytt kapital genom följande ÄtgÀrder:

En riktad nyemission av stamaktier om cirka 2 miljarder kronor till huvudÀgarna.

En företrÀdesemission av nya stamaktier till befintliga aktieÀgare om cirka 4 miljarder kronor.

En riktad emission av hybridobligationer till ett totalt belopp om 6 miljarder kronor.

Konvertering till stamaktier av 2,3 miljarder kronor seniora icke-sÀkerstÀllda obligationer.

Konvertering till stamaktier av 1,5 miljarder kronor efterstÀllda hybridobligationer.

KĂ€lla: SAS

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!