Karl Rydå menar i sin ledare (UNT 14/1) att Centerpartiet ”gränsar till att försöka förleda” Uppsalaborna då vi motsätter oss en utbyggnad av Ultunalänken i närtid. En beskrivning vi inte delar, men vi utvecklar gärna vår syn på Uppsalapaketet (”bostadsavtalet”).
Först och främst så välkomnar Centerpartiet att Trafikverket planerar för fyra spår mellan Uppsala och Stockholm. Att förstärka kapaciteten på sträckan, för att möta den ökande pendlartrafiken regionalt och undvika flaskhalsen för godstransport norrifrån, är ett statligt ansvar och Trafikverkets uppdrag.
Uppsala är Sveriges fjärde största stad och sträckan Uppsala–Stockholm är landets pendlartätaste. Att Trafikverket inte skulle bygga ut fyrspår, ett av de mest lönsamma infrastrukturprojekten i hela riket, förutsätter att de antingen skulle gå emot rekommendationer från sina egna åtgärdsvalsstudier, eller underfinansieras så gravt att de inte kan utföra sitt uppdrag alls. Behovet av fyra spår står och faller helt enkelt inte med något bostadsavtal.
Det väsentliga antagandet i Uppsalapaketet är att Uppsala kommer fortsätta växa och då ökar behovet av regional pendling. Man kan nu fråga sig varför nödvändiga infrastruktursatsningar alls ska villkoras i ett avtal, vilket Centerpartiet också gjorde när vi röstade nej till Uppsalapaketet 2017. Sedan avtalet ändå tecknades över huvudet på medborgarna har omvärlden förändrats avsevärt med byggkris, pandemi och krig i vårt närområde. Vilka planer skulle inte ändras under de förutsättningarna?
Den tågtrafikering som Trafikverket prognostiserar innebär heller inga betydande transportflöden som kräver en bro genom Årike Fyris. Vi föreslår därför att först enbart bygga ut kollektivtrafiken väster om ån, där behoven finns idag, och att möta nya behov i takt med att de infinner sig med. Vi hoppas fler partier kan lära sig av den senaste tidens utveckling och är beredda att göra anpassningar utifrån rådande läge. Det är helt enkelt lättare att anpassa planerna efter verkligheten än tvärtom.
Ehsan Nasari, kommunalråd (C)
Victor Zhao-Jansson, ledamot i Plan-och byggnadsnämnden (C)
Svar
Det går att förhålla sig kritisk till prognoserna över hur snabbt Uppsala förväntas växa. Men det går inte att önsketänka bort grundläggande delar av ett skriftligt avtal – i det här fallet fyrspårsavtalet och Uppsalas löfte om att bygga 33 000 nya bostäder, varav 21 500 i Sydöstra staden.
Så länge kravet för fyra spår är en stor ökning av antalet bostäder och tillhörande kollektivtrafik måste man planera för det. Och då ingår en bro över Fyrisån.
Karl Rydå