Regeringen avvecklar elbusspremien för snabbt

Sveriges Bussföretag är kritiska till regeringens besked om att ta bort elbusspremien för stadsbussar från och med augusti i år.

Anna Grönlund är branschchef på Sveriges Bussföretag.

Anna Grönlund är branschchef på Sveriges Bussföretag.

Foto: Sveriges Bussföretag

Replik2023-07-21 07:00
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hannes Sjöberg argumenterar i en ledare (14/7) att beslutet är korrekt, då han anser att stödet har spelat ut sin roll. Samtidigt medges att tidpunkten är tveksam, då avvecklingen nu sker för snabbt.

Ledaren hänvisar till Energimyndighetens utredning. Elbussar har varit runt 40 procent dyrare än motsvarande dieseldrivna buss – men i dag är en elbuss 60 procent dyrare, där utvecklingen och prisdifferensen har gått i fel riktning jämfört tidigare prognoser. Detta är drivet av pandemin, komponentbrister och kriget i Ukraina. Vidare är vi tveksamma till Energimyndighetens sammanställning av den totala ägandekostnaden och de beräkningar som myndigheten presenterar. Ser vi till branschens verkliga kostnader är skillnaden på den totala ägandekostnaden för en elbuss i dag ca 20 procent högre än för jämförbar dieselbuss.

För kollektivtrafiken krävs långsiktiga spelregler. Normalt upphandlas busstrafik för en period av åtta till tio år. Processen med att upphandla trafiken sker långt innan trafikstart, och när företagen lämnar anbud kalkyleras dessa utifrån de förutsättningar som gäller vid det tillfället. När regeringen nu ändrar villkoren för elbusspremien med så kort tidshorisont innebär det att kalkylerna för anbud som lagts förändras helt. 

Med beaktande av hur låga marginalerna är avseende busstrafik kan detta helt förändra villkoren för ingångna avtal. Det är detta som har varit den huvudsakliga kritiken från branschen, vilket som sagt medges i artikeln. Det är inte fråga om en bransch som ropar efter stöd för stödets skull, utan att villkoren behöver vara tillförlitliga och att förändringar behöver ske i samråd med branschen. Det är uppenbart att så inte har skett nu. Vi uppmanar därför regeringen att ompröva sitt beslut, och säkerställa att avvecklingen av elbusspremien för stadsbussar sker i samråd med branschen.

Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag

Svar:

Det är fullt förståeligt att bussföretagens verksamhet blir jobbigare när nya besked kommer på kort sikt. Men som Anna Grönlund skriver är upphandlingarna långa, och det är inte rimligt att beskedet skulle ges i så lång förväg att det inte skulle påverka de anbud de planerat. Förutsättningarna var ett tillfälligt introduktionsstöd. Det bör ingå i planerna inför anbudet att det stödet också kan komma att avskaffas. Pengar ska läggas där de gör mest nytta. Enligt expertmyndigheten är inte det på stadsbussar.

Hannes Sjöberg
Vikarierande ledarskribent