Ibn Rushd bidrar till integrationen i Uppsala

Vi har många gånger påpekat att vi inte har någon koppling till Muslimska brödraskapet och att vi arbetar förebyggande mot både extremism och hedersförtryck, skriver Zana Muhammad.

Bristerna adresserar vi i en åtgärdsplan som också den går att läsa på vår hemsida, skriver Zana Muhammad.

Bristerna adresserar vi i en åtgärdsplan som också den går att läsa på vår hemsida, skriver Zana Muhammad.

Foto: Foto;: Pressbild

Replik2020-06-02 16:00
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

Svar till krönikan "Uppsalabor ska inte finansiera segregation" i UNT den 28 maj. 

Ibn Rushd är ett av Sveriges tio statsbidragsberättigade studieförbund. Vi arbetar med folkbildning som stärker människor – inte minst nyanlända, utrikesfödda och personer bosatta i socioekonomiskt utsatta områden.

Vår idéplattform finns på vår hemsida, tillgänglig för alla att ta del av. Den utgår från de mänskliga rättigheterna och från övertygelsen att en person kan vara praktiserande muslim och aktiv i det svenska samhället på samma gång. Bilderna på vår hemsida, av glada personer med olika utseenden, är tagna i vår verksamhet. Det är en svårförståelig argumentation att vi skulle stå för något annat.

Vi har många gånger påpekat att vi inte har någon koppling till Muslimska brödraskapet och att vi arbetar förebyggande mot både extremism och hedersförtryck. Våld och förtryck har inget med religionen islam att göra, men det händer ibland att motsatsen påstås. Det måste vi som studieförbund kunna påpeka utan att för den sakens skull relativisera dessa förkastliga fenomen.

Erik Amnås studie om Ibn Rushd fastslår att det inte finns några skäl att ompröva vårt bidrag och att vi behövs eftersom vi når ut till grupper som många andra har svårt att nå. Det är beröm som gör oss stolta samtidigt som vi ser allvarligt på den kritik vi också får. 

Bristerna adresserar vi i en åtgärdsplan som också den går att läsa på vår hemsida. Planen är framtagen för att leda till långsiktig och hållbar förändring och vi gläds åt det fina mottagande den fått. Vi ser också positivt på att såväl Folkbildningsrådet som Mänskliga rättighetsdagarnas arrangörsgrupp markerat mot de många felaktiga tolkningar som gjorts av studiens innehåll.

Vi är, liksom Erik Amnå, övertygade om att vi behövs även om vi inte är felfria. För att demokratin ska vara fullständig behöver även marginaliserade grupper känna att de kan och vill delta i samhället, och det är något Ibn Rushd är med och möjliggör.

Vi arbetar dagligen för integration och etablering på det sätt vi tror är mest framgångsrikt – med avstamp i trygga rum, i människors inneboende kraft och i deras rätt att vara sig själva.