1 juli så släpper Viva Media Group, som hjälper företag att nå ut med sin digitala marknadsföring, i väg sin nya teknik till ett eget utvecklingsbolag. Vd Magnus Hasselteg flyttar med och vice vd ArashGilan tar över vd-positionen på Viva Media Group som drivs vidare i nuvarande form.

– Det har i praktiken fungerat så här det senaste året, säger Magnus Hasselteg, som blir vd i det nya bolaget.

– Vi släppte en statistikmjukvara för drygt ett år sedan som är helt gratis för användarna. Där kopplas statistik från Google Statistics och Adwords, Facebook, Twitter och andra kanaler så att man lätt kan avgöra vilka som ger resultat. Vi har tusentals användare i ett tjugotal länder, och vi samlar in data från de här processerna. Vi ser tjänsten som vår oljeplattform: vi kan raffinera resultatet och göra om det till drivmedel som hjälper kunderna. På det sättet kan vi ganska enkelt se vad som fungerar och inte i olika branscher. Då beslutade vi att knoppa av den här verksamheten till ett eget bolag. Det var nödvändigt att ha ett standalone-bolag, det är egentligen helt olika verksamheter i Viva och techbolaget.

När Uppgång pratar med Magnus Hasselteg är han på väg till mediehuset Stampen i Göteborg för en dragning. Han menar att det inte finns någon avgränsning gällande vilka kunder som kan ha nytta av Vivas teknik. Efter sommaren väntas en större lansering. Och på några års sikt även en internationell expansion.

– Vi för samtal med en stor aktör i Brasilien, och ett par företag i Tyskland. Och det innan vi egentligen har ett erbjudande. Men intresset är stort, säger Magnus Hasselteg.

Han menar att marknadsföring ska vara enkelt, men att det inte är det i dag.

– För 8–10 år sedan räckte det med att synas på Eniro i stort sett. Men så fungerar det inte nu, det är mycket mer komplext. Det vill vi ändra på.

Viva Media Group har knappt 100 anställda och omsätter runt 170 miljoner kronor. Huvudkontoret är beläget i Uppsala med lokalkontor i Kalmar, Stockholm och Oslo.