Par fick rätt mot resebolag

När Viveca och Anders Eriksson från Vittinge i februari i år deltog i en gruppresa till Sydafrika blev de bestulna på sina pass under mellanlandningen på Heathrow. Utan pass tog resan slut, och de tvingades återvända hem.

- Försäkringsbolaget som researrangören rekommenderade visade sig vara fullständigt opålitligt och vi förlorade närmare 60 000 kronor, säger Anders och Viveca Eriksson.

- Försäkringsbolaget som researrangören rekommenderade visade sig vara fullständigt opålitligt och vi förlorade närmare 60 000 kronor, säger Anders och Viveca Eriksson.

Foto: Hans Lundgren

Vittinge2014-07-09 07:00

Men problemen var inte över. Försäkringsbolaget som resebyrån Albatros rekommenderat dem - danska Gouda - vägrade ersätta något annat än hemresan från London.

– Vi skulle alltså förlora närmare 60 000 kronor fast vi var försäkrade upp över öronen. Sedan dess har vi haft en omfattande men senfärdig korrespondens med både Albatros och Gouda, utan att komma någonstans, säger Viveca Eriksson.

På tisdagen, närmare fem månader efter händelsen, och inför att den skulle publiceras i UNT, meddelar Goudas huvudkontor i Köpenhamn att makarna Eriksson ersätts för resan också mellan England och Sydafrika.

– Vi har gjort fel och skall kompensera dem för det de förlorat, säger Karin Tranberg på Gouda.

Fram till nu har Gouda hävdat ett villkor i sin seniorreseförsäkring, som makarna Eriksson tagit, att resenärerna måste vara på flygplatsen minst tre timmar före avgång.

- Vi checkade in på Arlanda mer än tre timmar för avresan, men på Heathrow, där vi mellanlandade, stod planet bara inne halva den tiden. Det var ingenting vi kunde påverka. Flygbolagen anpassar naturligtvis inte sina rutter efter försäkringsvillkor.

Någonstans på Heathrow försvann passen. Svenska pass är eftersökta och betingar stora pengar på den illegala marknaden, motsvarande 80 000 kronor per styck enligt brittisk polis på flygplatsen.

– Dagen därpå fick vi fram tillfälliga pass och Albatros lovade köra ifatt oss till den övriga resegruppen. Men det stöp på att Sydafrika inte godtar provisoriska pass. Länsförsäkringar, som är vårt ordinarie försäkringsbolag, ersatte oss för resorna mellan Heathrow och svenska ambassaden i London och för passen. Gouda stod för hemresan. Men hela den övriga och egentliga resan vägrade Gouda ersätta med hänvisning till tretimmarsregeln som enligt dem gäller under hela resan.

Viveca Eriksson säger att hon vill varna andra resenärer för konsekvenserna i det villkor som Gouda hävdar:

– På sätt och vis även för Albatross som aktivt rekommenderar Gouda. Det har också varit svårt att få tag på tjänstemän på telefon på båda de här företagen för att samtala om problemen.

Viveca Eriksson säger att när hon berättade för en tjänsteman på Albatros att en journalist skulle intervjua henne om den misslyckade Sydafrikaresan blev tonen en annan:

– Jag blev uppringd tre gånger samma dag, det sista samtalet kom vid midnatt. I det framfördes att jag och min man skulle få en gratis resa längre fram i Mandelas fotspår, som kompensation. Det är bra, men inte tillfyllest. Jag är envis och vägrar att ge mig när jag anser mig vara felaktigt behandlad. Men alla resenärer kanske inte håller ut. Jag misstänker att det finns de som finner sig i det tysta, säger Viveca Eriksson.

Eleonor Brandt, market coordinator på Albatros Travel och som svarat för de senaste kontakterna med makarna Eriksson, hänvisar i ett mailsvar att bolaget erbjuder dem en ny Sydafrikaresa utan kostnad, men hon nämner ingenting om varför det dröjt så länge med att fatta det beslutet.

Eleonor Brandt beklagar det som hänt och framhåller att "Albatros Travel följt de regler och tidsbestämmelser som gäller vid mellanlandning och byte av flyg inför vidare resa". Beträffande tretimmarsregelns tillämpning vid mellanlandning, hävdar hon att den varit okänd för bolaget och att Albatros Travel tagit den vidare till Gouda för att få klarhet.
Gouda är för övrigt sedan tio månader införlivat med det norska försäkringsbolaget Gjensidige

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om