Enligt Johan Berggren, som är tillförordnad stadsbyggnadsdirektör vid Uppsala kommun, ska kommunen utreda frågan tillsammans med Trafikverket och Jernhusen som är fastighetsägare i området.
– Vi vet inte varför det svämmade över, så det har hög prioritet, säger han.
Ansvaret för den tekniska utrustningen vid Resecentrum är delat på flera utförare. Uppsala kommun har ansvar för skötsel och underhåll av dagvattennätet där silar och dagvattenledningar ingår. Jernhusen och Trafikverket har ansvar för pumpar och annan utrustning som ska pumpa bort vattnet som rinner ner i Centralpassagen.
Tove Hedenskog, som är tillförordnad chef för avdelningen gata, park och natur som sköter driften av gatunät och dagvattenbrunnar, ser flera möjliga orsaker till översvämningen.
– En kan vara att silarna blivit igensatta av löv och annat så att vattnet inte kan rinna ut. Vi gör regelbundna kontroller och rensar dem, men när det kommer ett sånt här regn så spolas mycket skräp med som sätter igen silarna, säger hon.
Det kan också vara så att pumparna inte hinner med. Eller att resten av dagvattensystemet inte klarar av att ta emot allt vatten, eller en kombination av de tre
Är dagvattensystemet dimensionerat för ett sånt här regn?
– Det är en fråga som måste redas ut och då måste vi gå in i tekniska detaljer på ritningsnivå. Det tar tid. Vi kommer att titta på vad som kan förändras och vilka tekniska förbättringar som kan göras så att vi står bättre rustade om det händer igen, säger Johan Berggren.
Varför har ni inte koll på såna uppgifter. Då hade det här kunnat förebyggas?
– Det här är fråga om extrema regnmängder som i ett historiskt perspektiv inte har inträffat sedan 1857. Generellt är inte dagvattensystemen konstruerade för att kunna hantera sådana mängder på kort tid.
Det var inte bara resecentrum som drabbades av skyfallet. Under flera av stans viadukter stod vattnet så djupt att de måste stängas av. Att helt bygga bort riskerna för översvämning tror inte Johan Berggren går.
– Det skulle bli oerhört dyrt att bygga ett dagvattennät som inte kunde svämma över vid den typ av skyfall som skedde i söndags och det skulle inte vara samhällsekonomiskt försvarbart. Men vid ombyggnationer och nybyggnad så gör vi förändringar för att minska risken för översvämningar, säger han.
De består bland annat av vägbanor och grönområden som har en förmåga att bunkra vatten. På så sätt fördröjs avrinningen så att dagvattennätet belastas mindre.
– På sikt hoppas vi att det ska minska riskerna för översvämningar i stan, säger Johan Berggren.