UL-buss rammade bro – föraren döms

Föraren av en UL-buss som körde in i en bro i Västerås döms för vållande till kroppsskada.

Foto: Ur polisens förundersökning

Västerås2018-10-26 11:32

I tvåvåningsbussen färdades ett tiotal passagerare när bussens övre plan rammade betongbrons undersida. Hastigheten vid olyckan var strax över 30 km/tim. En kvinna på övre plan klämdes fast och fick klippas loss av räddningspersonalen. En annan kvinna, som strax innan olyckan gått ned till nedre bussvåningen, kastades omkull vid kollisionen. Båda fördes till akuten vid Västmanlands sjukhus i Västerås. De fick bland annat sårskador, hjärnskakning och smärtor i nacke och rygg. Båda kunde skrivas ut från sjukhuset inom det närmaste dygnet. Vid rättegången berättade kvinnorna att de fortfarande har besvär med värk och får behandling efter olyckan.

Föraren av bussen döms nu till 50 dagsböter för vållande till kroppsskada. Han stod även åtalad för vårdslöshet i trafik, men frias på den punkten. Tingsrätten konstarerar bland annat att mannen inte tidigare kört någon dubbeldäckare. Rätten väger också in att bussen hamnade på fel rutt och att föraren inte var van att köra i Västerås samt att det var turbulent bland passagerarna i bussen eftersom föraren missat flera hållplatser. Dessutom kan hans sikt ha störts av den lågt stående solen. Det finns inget som visar att föraren gjort sig skyldig till något medvetet risktagande i trafiken, enligt domstolen. Slutsatsen blir att han frias från åtalet om trafikbrott. Domstolen är inte enig – en av nämndemännen anser att föraren brustit i omsorg och varsamhet genom att inte ha uppmärksammat varningsskyltarna före bron och därför borde fällas även för trafikbrott.

LÄS MER: UL-buss i svår krasch

Det var strax före klockan 8 på morgonen den 1 juni förra året som tvåvåningsbussen körde in i bron över Pilgatan i centrala Västerås. En stor räddningsstyrka sändes till platsen. Bussen hade avgått från Uppsala vid sjutiden på morgonen.

I förhören berättade passagerare på bussen att föraren kört fel väg i Västerås. När passagerare skulle guida honom tillbaka till rätt väg hamnade bussen på den gata som går under viadukten, där maxhöjden var 3,5 meter, medan bussen hade en höjd på drygt fyra meter.

LÄS MER: "Passagerare försökte guida chauffören"

Följden blev att ekipaget körde in i brons undersida. Vid rättegången berättade föraren att han inte uppmärksammat varningsskyltarna för maxhöjden under bron eftersom han var koncentrerad på att följa instruktionerna från den passagerare som guidade honom, samtidigt som det var upprörd stämning bland flera andra passagerare. Enligt föraren bromsade han strax innan kollisionen med bron.

Bussen undersöktes av tekniker efter olyckan, men enligt rapporten hittades inga fel som kunde förklara händelsen.

Efter olyckan har samtliga tvåvåningsbussar i trafik hos bussentreprenören fått ny och tydligare märkning på förarplatsen om bussens höjd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om