SJ-tåg körde ut på fel spår

Mitt i fredagsrusningen körde ett SJ-tåg ut på fel spår från Stockholm. Tåget blev stillastående på en bro. SJ får kritik av resenärer.

Tove Godskesen arbetar i Stockholm och pendlar med tåg varje dag.

Tove Godskesen arbetar i Stockholm och pendlar med tåg varje dag.

Foto: Privat

Västerås2018-02-23 17:16

Under fredagseftermiddagen har tågtrafiken mellan Uppsala - Stockholm kantats av förseningar och inställda avgångar. Med två inställda avgångar i rad var tåget klockan 16.10 från Stockholm helt fullsatt. Tåget avgår som planerat från Stockholm men hinner bara rulla någon minut innan passagerarna ombord meddelas om en försening.

– Vi skulle ha åkt tio över fyra från Stockholm men vi står fortfarande stilla. Eftersom det var två inställda avgångar innan 16.10 så är det helt knökfullt på hela tåget. Folk står upp i gångarna. För en stund sedan ropade de ut i högtalarna att vi har hamnat på spåret mot Västerås, säger Tove Godskesen som jobbpendlar till Stockholm.

LÄS MER: Tågproblem att vänta hela fredagen

Tåget körde ut på fel spår från Stockholm och tvingades vända tillbaka mot stationen för att hamna på rätt spår mot Uppsala igen. Tove Godskesen är kritisk till att ett tåg kan åka ut på fel spår.

– Det finns en säkerhetsaspekt i det här. För en stund sedan stod vi stilla på en bro och skulle det komma ett annat tåg är man rätt chanslös. Det är sådant som inte ska hända kan man tycka, det är rätt allvarligt. Men det är inte första gången det händer. Man kan ju tycka att man borde ha koll på vilket spår man ska köra ut från Stockholm ifrån.

Pernilla Joansson vid SJ:s pressavdelning bekräftar att tåget körde ut på fel spår.

– Ja, det stämmer. Men det var inte ett säkerhetsrelaterat fel utan berodde på att tåget hade fått fel rutt inprogrammerad.

Hon tillbakavisar att felkörningen skulle ha inneburit ett hot mot trafiksäkerheten.

– Nej, absolut inte. Det handlar enbart om att tåget fick fel rutt. Tåget backade tillbaka, fick rätt rutt och kunde fortsätta mot Uppsala som planerat.

Det är Trafikverket som sköter trafikledningen och enligt presskommunikatör Katarina Wolffram är det den mänskliga faktorn som ligger bakom den felaktiga rutten.

– Idag är det mycket trafik och det har varit ganska stökigt. I det här fallet är det den mänskliga faktorn som ligger bakom. Man har valt att lägga växeln manuellt och då har man lagt den åt fel håll. Det ska aldrig ha varit någon säkerhetsfara. Man får stå och vänta så det inte sker någon kollision med ett annat tåg, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!