Så ska sjukhusköerna kortas

Med hjälp av nya automater ska patienter registrera sin ankomst på sjukhus och vårdcentraler i länet. Syftet är att korta köerna och förbättra patientflödet.

Nöjda. Lotta Gullbrandsson, projektledare vid Region Uppsala, och Brita Kango, enhetschef i vårdadminitrativ service på Akademiska sjukhuset, är nöjd med de nya apparaterna.

Nöjda. Lotta Gullbrandsson, projektledare vid Region Uppsala, och Brita Kango, enhetschef i vårdadminitrativ service på Akademiska sjukhuset, är nöjd med de nya apparaterna.

Foto:

Vård2017-10-31 20:29

Sedan 2014 har man kunnat se självbetjäningsterminaler på Akademiska sjukhuset där patienter har kunnat skriva in sig för ett besök.

– De första automaterna var inte användarvänliga och gick inte vidare till upphandling, säger Lotta Gullbrandsson, projektledare för införandet av självbetjäningsterminaler.

Nu ser dock automaterna ut att bli en vanligare syn för patienterna. I början av sommaren startades ett nytt projekt av Region Uppsala med nya terminaler. Tio stycken placerades ut på vårdcentraler och Akademiska sjukhuset för att se om de höll måttet.

– De nya är enklare att använda och mer driftssäkra, säger Lotta Gullbrandsson.

Därför ska nu 10 automater bli 80 när de nya terminalerna införs på bred front. Primärvården, hälsa och habilitering, Lasarettet i Enköping samt fler avdelningar på Akademiska sjukhuset ska börja använda sig av de nya apparaterna. Lagom till nästa sommar beräknas samtliga vara i drift.

– Det känns jättebra. Det minskar köerna på sjukhuset och förbättrar arbetsmiljön för dem som jobbar i receptionen, säger Brita Kango, enhetschef i vårdadministrativ service vid Akademiska sjukhuset.

Receptionen vid ingång 95 och 96 på Akademiska barnsjukhuset har uppåt 370 besökare varje dag. Här har man haft incheckningsautomater på prov.

– Nu är det i snitt 15 procent som kommer till receptionen. Resten skriver in sig via maskinerna. Förut, när alla anmälde sig i receptionen, blev det långa köer. Det slipper man nu, säger receptionisten Anna Johansson.

Maskinernas inträde innebär inte att personal kommer att sägas upp.

– Detta är inte ett besparingsprojekt. Det handlar om att förbättra patientflöden. De tjänster som frigörs i receptionerna kommer att flyttas så att resurser kan läggas på annat, säger Brita Kango.

Josefine Nilsson registrerar sin ankomst i en av de nya maskinerna på Akademiska barnsjukhuset.

– Jag tycker att det är bra och smidigt. På vårdcentralen där jag bor får man ofta vänta i kö. I och för sig tappar man den personliga kontakten men jag tycker detta är en bra idé.

De patienter som inte kan registrera sig i terminalen, som till exempel asylsökande och de med skyddad identitet, får vända sig till receptionerna – som alltså inte kommer att försvinna med anledning av förändringen. Det kommer att gå att betala i automaterna på vårdcentraler – men inte på Akademiska sjukhuset eftersom att prislistan är för skiftande där.

– Vissa klientel har nog enklare att ta till sig maskinerna. Det är viktigt att vi hjälper patienterna så att de förstår hur allt fungerar, säger Lotta Gullbrandsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!