I november förra året besvarades runt 80 procent av alla samtal inom 15 minuter. Men sedan Region Uppsala tog över driften av Vårdguiden 1177 har väntetiden ökat kraftigt och i februari var andelen samtal som besvarades inom 15 minuter nere på cirka 20 procent. Centerpartiets Johan Örjes kallar utvecklingen för en kris.
– Jag har fått rapporter från personer som har suttit i över en timme och väntat i kö. Det här är verkligen en kris. Man säger att man ska ringa 1177 först för att få råd hur man ska göra. Men om man inte får svar när man ringer, hamnar man på akuten även fast det skulle gå att lösa på andra sätt. Det här är ett politiskt misslyckande, man har bestämt sig för att ta in det här i egen regi utan att ha en plan, säger han.
Enligt en rapport som lagts fram till vårdstyrelsens sammanträde den 19 mars framgår det att de längre väntetiderna bland annat hänger ihop med underbemanning.
– Vi är såklart inte nöjda med att det har blivit så här, men övergången har inte fungerat på ett bra sätt, säger Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen.
Men är det inte att skylla ifrån sig att säga att överlämningen är orsaken?
– Det är så klart en gemensam överlämning och vi har ett gemensamt ansvar. Där-emot är den bemanning som finns när man tar över den som finns och schemat har lagts sedan ett antal månader tillbaka.
– Nästa vecka börjar vårt nya schema att gälla och det innebär att man är fler på plats när det är många som ringer. Vi kommer även att fortsätta med rekryteringsprocessen för att hitta mer personal.