Bistrare ekonomiska tider brukar märkas på folks vilja att donera pengar till välgörenhet. Men så har inte varit fallet för Uppsala Stadsmission.
– Det vi har märkt de senaste åren är att Uppsalaborna år efter år har ökat sitt givande lite grann. Det är inte något som sker i alla delar av landet, säger Therese Rönnbäck.
Julperioden är den tidpunkt på året som är absolut viktigast för Uppsala Stadsmission. Sammanlagt handlar det om ungefär en tredjedel av årets totala intäkter som trillar in från mitten av november fram till årsskiftet. Förutom att donationerna skjuter i taket kring jul ökar också folks vilja att volontärarbeta.
– Vi bygger ju upp vår julklappsbutik för föräldrar som inte kan köpa julklappar till sina barn. Många vill volontärarbeta just med det, vilket är helt fantastiskt.
I fjol delade Uppsala Stadsmission ut julklappar till nästan 1 600 behövande barn. Julklappar som skänkts av privatpersoner, företag och organisationer. Utöver det anordnar organisationen årligen ett julfirande i Uppsala. Men pengarna som samlas in i slutet av året går inte bara till julaktiviteter, utan är en viktig del i att hålla verksamheten flytande resterande tid.
– Behoven ökar och är jättestora. Och de här behoven är ju stora året om, säger Therese Rönnbäck.
I fjol slog Uppsala Stadsmission rekord under julperioden, men redan i år hoppas man bräcka det.
– Förra året var det cirka tre miljoner kronor, och vi vill gärna samla in mer än förra året.