Valborgsfirandet studentikosa rötter sträcker sig tillbaka till tidigt 1800-tal. Studenter träffades på slottsbacken för att blicka utöver slätterna där majkasar sattes i brand och även sång förekom.
– En del av studenttraditionen kan spåras tillbaka till 1800-talet och "djäknarna", alltså de som studerade till präster som hade skolledigt under valborg. De sammanstrålade under den dagen och hade ett skådespel där de spelade upp en strid mellan Majgreven och Vintergreven. Maj vann ju självklart i sommarens namn, säger Susanne Nylund Skog, docent i nordisk folkloristik vid Institutet för språk och folkminnen.
Det moderna valborgsfirandet har sina studentikosa anor kvar. Men det valborg som en gång var ett enda firande har med åren blivit större. För vissa innebär valborg en uppladdning på kvalborg och en kulminering på valborg. För andra innebär det att man festar skvalborg 28 april; kvalborg 29 april; valborg 30 april; och finalborg 1 maj – dagarna fyra som gör att man firat en totalborg.
– Redan ursprungliga valborgsfirandet i början av 1800-talet var ett sätt att förlänga festligheterna och ledigheten. Det som är kul med det firandet i Uppsala är att man inom studentkretsar ger flera av dagarna namn i nutid. Det är som julen med: "Dan före dan för doppare dan" – man försöker ständigt förlänga festligheterna, Susanne Nylund Skog.
För att förklara kvalborg går vi tillbaka till 29 april 2000. Västgöta nations ölkafé Djäknen slår kassarekord. Det tidigare rekordet på 19 000 kronor, i den tidens penningvärde, ryker all världens väg då slutsiffran landar 30 000 kronor. Dagen innan festernas fest hade studenter sköljt ner tentaångest och stress för att sedan vakna upp tidigt och möta våren i Ekonomikumparken. Tankarna började snurra hos kuratorerna på Västgöta nation och den 29 april 2001 anordnar man det första kvalborgsfirandet, kanske någonsin. Så skriver i alla fall den forne Uppsalastudenten Felix Marklund, som för tidningen Ergo:s räkning gjorde en valborgskartläggning 2017.
Fler nationer tog rygg på Västgöta nation och anordnade kvalborgsklubb de följande åren. 2005 öppnade Östgöta nation två dansgolv och kallade det för "kVALBORGs-SALT" och 2006 arrangerade Västmanlands-Dala nation en kvalborgsgask. Kvalborgskonceptet hade således fått fäste och det dröjde inte länge förrän festhungriga studenter även erövrade den 28 april. "Skvalborg" tros ha fötts 2009 och firar därför tio år i det kollektiva medvetandet. Tack vare den generationen studenter som pluggade på Uppsala universitet under det sena 2000-talet finns en hel del av tidsandan bevarad i bloggar. När Felix Marklund kartlade fenomenet "valborg" fann han att den tidigaste benämningen av "skvalborg" på internet var på en blogg 2009. Om bloggaren studerade i Uppsala är dock inte helt belagt även om mycket pekar på det. UNT har gjort flera, mer eller mindre desperata, försök att nå personen bakom bloggen: "Eventuellt Nils Patrik".
När UNT fortsätter att djupdragga de digitala arkiven ger "skvalborg" ytterligare en träff 2011, då termen även fått fäste i Lund. 13 träffar 2012 men sen blir det svårare att få en överblick vilket är ett tecken på att "skvalborg" blivit ett med valborgsfirandet.
Etymologin bakom både "finalborg" och "festivalborg" är desto spretigare. Finalborg ger säkra googleträffar först 2010 då en uppsalastudent skriver: ”Jag har hört folk benämna lördag som Finalborg [...]”. Innan dess är det hundratals olyckliga träffar där "final" och "borg" för tankarna till en viss Björn Borg och hans elva grandslamsegrar, snarare än alkoholglada studenter. Under just rubriken "Festivalborg" från ett blogginlägg 2011 skriver en student om sin första valborg i Uppsala och som just avslutas med en sittning på finalborg på Östgöta nation där även dåvarande finansminister Anders Borg var på besök för att väljas in som hedersledamot av nationen. Uppsalastudenten skriver följande om mötet med Fredrik Reinfeldts högra hand: "Vi fick med honom på mellansup i pausen, fast han drack inte så mycket tyvärr. Vi bondade över att vi har samma frisyr, och kom överrens om att man bör stå stark emot alla haters som försöker få en att klippa sig."
Men det tog inte slut där och från och med 2013, kanske till och med ännu tidigare, räknas även 2 och 3 maj in i valborgsfirandet. Dagarna går under benämningarna "Katastrofalborg" och "Brutalborg" – båda nämns för första gången i ett foruminlägg på det svenska Reddit 2013.
– Det följer ett typiskt rituellt mönster som man kan se i flera olika sammanhang. Utvecklas och förändras - det är jättespännande. Om de inte gör det blir de meningslösa att fira och ju rörligare och desto mer man kan fylla de med desto mer värdefulla blir dem, Susanne Nylund Skog.
De senaste åren har kapitaliseringen av allt vad valborg innebär fortsatt. Studentnationerna har startat en mängd nya traditioner som bara tiden kan utvisa om de blir bestående delar av valborgstraditionen i Uppsala. Sedan 2014 kan den glassugne valborgsfiraren fira "Ghlassborg" på Gästrikland Hälsinge nation. Västgöta nation anordnar Tirolborg. Festivalborg är numera namnet på en utsvävande valborgsvecka på Norrlands nation. Och mellan 2012 och 2017 anordnade Östgöta nation "FestiKvalborg". En heldag med där artister som Little Jinder, Den Svenska Björnstammen, Silvana Imam, Erik Lundin och lokala Rhymes hjälpt tusentals studenter att festa in "FestiKvalborg". I år är dock musikhändelsen utbytt till Förfestikvalborg.
Vilka nya traditioner som skapas i år återstår att se.