"Valborg är Uppsalas lönsammaste helg"

Valborg är Uppsalas största fest med upp till 150 000 människor på stan. Men det är inte bara folkfest, det ger klirr i kassan för både näringsliv och studentnationer.

Grilldags. Egentligen är det lite tidigt för grillat, enligt Josef Camilton, butikschef på Ica Väst. Men till valborg laddar man upp med grillkol i affären.

Grilldags. Egentligen är det lite tidigt för grillat, enligt Josef Camilton, butikschef på Ica Väst. Men till valborg laddar man upp med grillkol i affären.

Foto: Johan Heimer

Valborg2017-04-28 09:05

Folkfest med mycket människor i rörelse betyder också stor efterfrågan på både mat och dryck.

– Ökningen jämfört med en vanlig helg kan vara 50 till 100 procent. Vi har fullt från öppning till stängning, säger Per Bärnheim, köksmästare och delägare till restaurang Magnussons i hörnet Drottninggatan/Västra Ågatan.

Han berättar att valborg inte är en dag som personalen kan räkna med att få semester. Alla anställda är inkallade för att jobba.

Och Magnussons är inte ensamma om att notera en stor tillströmning av kunder. David Åström, vd för Svenssons Krogar, säger att valborg är den bästa dagen på året, något före kulturnatten. Han tycker dock att både kommunen och näringsidkarna kunde göra ännu mer av folkfesten kring valborg.

– Vi borde ta efter studenterna och förlänga firandet som de gjort med kvalborg och skvalborg, tycker han.

Anette Öqvist på Destination Uppsala säger att man kunnat se att valborgsfirandet ändrat karaktär på senare år. Tidigare var det ungefär 60 000 människor på stan under sista april. Från 2010 och framåt har det varit 100 000–150 000, och det är en mycket bredare publik än studenter och deras tillresta vänner. Det gör att hotellen ser en ökning av antalet bokningar kring valborgshelgen.

– Mina båda hotell är i princip helt fullbokade till valborg. Så var det inte för tio år sedan, säger Ann-Sophie Myrefelt, hotelldirektör och vd för Raddison Blu och Park Inn Uppsala.

För studentnationerna är valborgsfirandet en viktig intäktskälla. Bara de skumpaflaskor som köpts in ger en intäkt på ungefär 2,5 miljoner till de nationer som ordnar champagnegalopp. För många nationer kan intäkterna från dagarna runt sista april finansiera en stor del av verksamheten under resten av året. Felicia Enequist, tredje kurator på Stockholms nation, har ingen exakt siffra men uppskattar att tre dagars valborgsfirande står för ungefär 10 procent av nationens intäkter på hela året.

Många av studenterna kommer aldrig så långt som till nationernas champagnegalopp. I Ekonomikumparken pågår picknicken till långt in på kvällen. Men också många ickestudenter passar på att ta fram grillen, om vädret tillåter. Och det märks i livsmedelsaffärernas omsättning. Fredrik Brunnberg, som driver Luthagens Livs, klassar valborg som en lika stor mathelg som julen.

Fredrik Andersson, ägare till Folkes Livs på Rackarberget, bedömer att valborgsveckan kan ge 40 procent högre omsättning än en normal vecka. Och Josef Camilton, butikschef på Ica Väst i Flogsta, tror att det kan handla om 10 procent plus. För var och en av butikerna rör det sig om extra försäljning på i storleksordningen 350 000–400 000 kronor.

Men försäljningen är väldigt väderberoende. Och risken är att butiken står med osålda grillvaror när helgen är över om det blir kallt och regnigt. Särskilt stort vågspel kan det bli i år när prognoserna för valborgsvädret varit ovanligt osäkra. Förutsägelserna har växlat mellan snöslask och sol flera gånger per dag. Och blir det regn på söndag kan kunderna kanske göra fynd i köttdisken på tisdag.

– Det är lite chanstagning. Vi utgår från den lite bättre prognosen. Risken är då att det finns en del som måste kasseras. Men det kan också vara bättre att rea ut det som blir kvar i stället för att kasta det senare i veckan, säger Josef Camilton.

Även om det är mycket folk på stan är valborg ingen självklar shoppinghelg. Men även för klädbutikerna kan det finnas en uppsida.

– Dagen före valborgsmässoafton är det många som vill se över garderoben. Vi kan ha dubbla dagskassan då mot en normal dag. Men på sista april är det mycket mindre än normalt, berättar Elin Tornberg, butikschef på Janemars Herr.

På kostnads sidan finns kommunens insatser för städning, bajamajor och trafikavstängningar. Totalt går det på omkring en miljon kronor, varav 230 000 kronor går till idrottsföreningarna i Städa Sverige. Dessutom satsas en del pengar för att sponsra de vattenflaskor som delas ut via kuratorskonventet och via Destination Uppsala. Universitetet satsar omkring en halv miljon kronor. Men det är pengar som kommer från universitetets stiftelser och inte från skattepengar, framhåller Pernilla Björk, kommunikationsdirektör.

Roger Lindström, driftschef på stadsbyggnadsförvaltningen, tycker dock att det är väl investerade pengar. Den vinst för varumärket Uppsala som valborg innebär är svår att beräkna ekonomiskt.

– Valborg är Uppsalas lönsammaste helg, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!