Kuratorskonventet tillsammans med Uppsalas 13 studentnationer, Uppsala universitet och Uppsala kommun genomför kampanjen för sjunde året.
– Det har varit väldigt framgångsrikt faktiskt, alla inblandade har varit jättenöjda med hur det har fungerat. Men det är inte bara Varannan vatten som är orsaken, nationerna har drivit ett långsiktigt arbete för att motverka överservering av alkohol och har gjort ett väldigt bra jobb, säger David Martinsson, kommunikationsansvarig på Kuratorskonventet och den som samordnar kampanjen för nationernas del.
De 96 720 halvlitersflaskorna har fördelats så att 65 520 av dem har delats ut till nationerna, olika många beroende på hur stora de är och hur mycket som satsas på sista april-evenemang. Mest får Stockholms nation, drygt 12 000 vattenflaskor.
Kommunen tar hand om 31 200 flaskor och universitet 500 flaskor. Hur många personer som är involverade i kampanjen är svårt att säga eftersom varje nation ansvarar för sin egen del av kampanjen och ser till att det finns flaskor och personal på plats hela valborgsveckan..
Kampanjbudgeten är stor och Varannan vatten hade inte kunnat genomföras utan sponsorer:
– Den finansieras gemensamt av kuratorskonventet, nationerna, kommunen, universitet, Länsförsäkringar och nationernas matgrossist Menigo, säger David Martinsson.
Varannan vatten-flaskor delas ut på olika platser runt om i centrum,med viss koncentration nära nationerna.