Träta om tågen vid landstingsbesök

På fredagen klockan 10.13 anlände de fyra landstingsråden i den styrande Alliansen i Uppsala till Heby med tåg. När de promenerat till centrum kom just tågfrågan att diskuteras intensivt, stundtals upptrappad till träta och munhuggning.

Foto: Hans Lundgren

Val2010-08-28 12:01

 Där på torget väntade nämligen inte enbart lokala alliansbröder- och systrar utan också några av Lokala partiets (LP) företrädare.

Som bekant kommer dagens tolv dagliga dubbelturer med pendeltåget Uven på sträckan Uppsala och Sala att minskas till fyra i december. I första hand Rolf Edlund (C), med ansvar för kollektivtrafiken, samt landstingsstyrelsen ordförande Erik Weiman (M) återkom flera gånger till de bakomliggande orsakerna:

Statliga Rikstrafiken undandrog subventionerna till Uven. Mälardalens högskola upphandlade därpå bussar i stället för tåg och Mälab, som samordnar regiontrafiken, måste spara. UL kunde inte gå in med det belopp som krävdes för att behålla fler än fyra dubbelturer och inte heller Heby kommun ville bidra ekonomiskt.

Den händelsekedjan är emellertid inte hela förklaringen. Det framhölls att det i dagsläget inte vore möjligt för UL att trafikera sträckan i egen regi därför att bolaget inte har något ledigt tågsätt. Dessutom är signalsystemet otillräckligt. Men hösten 2012 har Trafikverket lovat att signalerna skall motsvara kraven och då får UL dessutom tågsätt frigjorda som i större utsträckning än nu kommer att kunna köra sträckan Sala–Heby på de tider som resenärerna efterfrågar, det vill säga i första hand på morgonen, eftermiddagen och kvällen. Trafiken kallas preliminärt för Upptåget

Marie Wilén (C), i egenskap av lokal alliansledare värd för besöket, sade när alla inblandade formerat sig i en ring på torget att folk är ledsna över den kommande försämringen:
– Att åka buss innebär en timme längre restid varje dag. Det som nu sker är mycket olyckligt. Om två år måste vi jobba upp tågresandet på nytt.

Charlotte Wall (LP) ansåg att alliansen inte företrätt Heby kommun på ett bra sätt i tågfrågan. Till exempel skall Erik Weiman sagt att i stället för tåg kunde 100 elbilar sättas in på sträckan. Vidare ansåg hon att Rolf Edlund varit osynlig för Hebyborna under frågans hela handläggning.
– Kollektivtrafiken och inte minst tågen är en ödesfråga. Under era fyra år har det på den punkten bara blivit sämre för oss.
Erik Weiman genmälde att det tar tid att bygga upp en bättre tågtrafik och vädjade om tålamod. Han sade också att landstinget har att ta ansvar för hela länet. Rolf Edlund erinrade om sitt mångåriga arbete för Dalabanan som nu faktiskt leder till ett utbyggt signalsystem.
–  Just sträckan Sala–Uppsala har första prioritet för Trafikverket.

Kurt Rikard Lindgren (LP), som förhållit sig stillsamt tyst och avvaktande under hela diskussion, överraskade nu med att säga att han inte ville döma några ansvarig, utan bara ville se framåt. En lättnadens utandning spred sig i gruppen på torget.
– Jag litar på att det blir en mycket bättre tågtrafik om två år. Det behövs också fler mötesspår och perrong i bland annat Vittinge, tillade han.

Resan tillbaka till Uppsala företog landstingsledningen med buss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om