S lovar fler tåg mot Heby

När landstingsrådet Börje Wennberg (S) besökte Morgongåva på tidigare i veckan lovade han fler tåg mellan Uppsala och Sala och att ge UL uppdrag att ordna biljettsamverkan med SJ om de rödgröna skulle vinna landstingsvalet.

Stefan Hanna, Centerpartiets förstanamn i Uppsala

Stefan Hanna, Centerpartiets förstanamn i Uppsala

Foto: Anna Orring

Val2010-09-01 19:58

Det var Upplands Lokaltrafik (UL) som sade upp biljettsamverkan med SJ på UVEN-tågen Sala-Uppsala. På det sparades 1,5 miljon kronor, men eftersom tågen blir färre från och med årsskiftet kommer man att behöva sätta in fler bussar på sträckan och det kostar närmare en miljon.

Det sade Börje Wennberg när han besökte Morgongåva på valmöte i tisdags kväll. Den uppsagda biljettsamverkan innebär att de som tar tåget inte som tidigare vid behov också kan med UL: s bussar på samma biljett.

Vid årsskiftet minskar emellertid de dagliga tågdubbelturerna Sala-Uppsala från tolv till fyra. Börje Wennberg sade att han fått signaler om att såväl Uppsala som Heby kommun kan tänka sig att betala en dubbeltur vardera på sträckan med stopp i Heby och Morgongåva.
–  Eftersom vi i oppositionen anser att landstinget bör behålla sex turer skulle det alltså kunna bli fråga om sammanlagt åtta turer varje vardag.

Dock är det nödvändigt att turerna ligger tidsmässigt så att det passar arbets- och studiependlare om tågresandet skall kunna bestå.
–  Och naturligtvis att biljetten också gäller på bussarna.

Om den rödgröna partierna vinner landstingsvalet lovar Börje Wennberg att UL omedelbart får ett uppdrag att försöka rädda fler tågdubbelturer samt biljettsamverkan med SJ till hösten 2012 då alla hoppas att SL: s pendel till Uppsala skall frigöra ett UL-tågsätt till Västra Uppland och tågtrafiken byggas ut.
–  Dock finns en risk för att det privata tågbolag som kör snabbtåg mellan Stockholm och Arlanda konkurrerar ut SL på Uppsalatrafiken och då står vi där.

Hur skall det kunna undvikas?
–  Genom att en rödgrön regering snabbt ändrar i den nya kollektivtrafiklagen där allt är marknad, svarar Börje Wennberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om