Folkpartiet vill underlätta för biltrafik

Med billigare parkering, informationstavlor om lediga p-platser och ett mer turistvänligt stråk vid Östra Ågatan vill Folkpartiet göra Uppsala stadskärna mer levande.

Förändring. Mohamad Hassan (FP) vill krympa och flytta cykelparkeringen norrut på Östra Ågatan för att lämna plats åt en bredare trottoar, trädplanteringar och uteserveringar.

Förändring. Mohamad Hassan (FP) vill krympa och flytta cykelparkeringen norrut på Östra Ågatan för att lämna plats åt en bredare trottoar, trädplanteringar och uteserveringar.

Foto: Michaela Hasanovic

Val 20142014-08-20 16:29

I dagarna presenterade Folkpartiet ett åtta-punktsprogram som beskriver hur partiet ska arbeta för att Uppsala stadskärna ska "behålla sin puls". Delar av Östra Ågatan ska göras mer attraktiv med breddad trottoar, plats för uteservering och aktiviteter som bokförsäljning.

– Det här stråket vill vi utveckla och göra mer levande än vad det är idag, säger Mohammed Hassan (FP) och pekar på gatan som han vill förändra med trädplanteringar och breddad trottoar.

För att underlätta för bilister vill Folkpartiet också införa digitala anslagstavlor som visar vilka parkeringsplatser som finns lediga i Uppsala. Kombinerat med sänkt parkeringsavgift i två timmar, hoppas de kunna öka genomströmningen i staden.

– Vid parkering ska det vara en låg avgift de första två timmarna, därefter ska den höjas. Biltrafik i stan är nödvändig, men att parkera är dyrt idag vilket gör att många åker till Gränby. Med detta förslag vill vi skapa rättvisa villkor för handlarna i Uppsala, säger Mohamad Hassan.

Erik Pelling (S) menar att det är alliansens politik som lett till att handlarna i stan tappat kunder i och med att de sagt ja till etableringen av köpcenter som Gränby och Fullerö. Han tycker också att det är en dålig idé att införa sänkta avgifter för parkering i gatuplan.

– I gatuplan kan parkeringsplatser utnyttjas bättre som cykelparkering. I dag använder vi våra mest centrala torg som parkeringsplatser när vi har halvtomma parkeringshus – det är där man ska sänka avgifterna, säger Erik Pelling.

Han håller dock med om att det behövs tydligare information om var man kan parkera, men påpekar samtidigt att Uppsala ska vara en stad för cyklister och gående i första hand.

Enligt Mohamad Hassan kommer genomströmingen av bilar inte att innebära en ökad belastning på miljön.

– Nej, som det ser ut nu är det många som kör runt och letar efter parkeringsplats. Det blir bättre för miljön om det finns en anslagstavla som visar var man kan stå.

Miljöpartiet ställer sig dock kritisk till Folkpartiets förslag. Istället för att underlätta för bilister, bör man uppmuntra fler till att ta cykel då det är ett miljövänligare och mera hälsosamt sätt att ta sig fram på.

– Fler bilar kommer inte att leda till ökad handel i city, utan till mer utsläpp. Där en bil står parkerad på gatan får 15 cyklar plats och det ger fler kunder, säger Maria Gardfjell (MP).

Fakta Folkpartiets förslag

*Sörja för goda parkeringsmöjligheter med digitala anslagstavlor och sänkta parkeringsavgifter i två timmar.

*Göra Östra Ågatan till en mer levande plats med breddad trottoar, trädplantering och uteservering.

*Anställa en företagskoordinator som kan bevaka handlarnas intresse gentemot kommunen.

*Öka antalet cykelvärdar som både ska underlätta vid cykelparkering och fungera som turistinformation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!