När skoltaxichauffören Allan Johansson var på väg ut på småvägarna norr om Uppsala för att hämta upp en elev i närheten av Kättinge blev han stående i halkan.
– Jag fastnade i en uppförsbacke och kom inte därifrån. Skolbussarna ställs in men vi ska köra oavsett väder. Det känns inte bra, säger Allan Johansson.
Oskar Reimer, chef på taxibolaget 8 PAX AB, som kör åt Taxi kurir, åkte ut till platsen för att hämta Allan. När de kom tillbaka igen var bilen helt insnöad.
I tre timmar kämpade Allan och hans chef Oskar Reimer med att försöka skotta loss bilen. Till slut fick de hjälp av den lokala entreprenören Robert Lönn som med sin hjullastare kunde dra loss bilen.
Nu är både Allan och Oskar kritiska mot hur skoltaxin är tänkt att fungera i snöoväder. De tycker att kommunen borde ha ett bättre system för att kunna se vilka vägar som är farliga att köra på.
– Det kändes obehagligt att köra igår. Oavsett hur bra man är på att köra bil kan det ändå ske olyckor, säger Allan Johansson.
Förutom säkerhetsrisken finns det en ekonomisk aspekt med att köra skoltaxi i snöoväder. Enligt Oskar Reimer är det kostsamt både för taxibolagen och för chaufförerna att ge sig ut på vägarna en snöig dag.
– Jag skickade ett sms till mina chaufförer i morse och uppmanade alla att inte chansa eller ta några risker varken vad gäller liv, lem eller fordon. Men eftersom många kör på provision och får betalt efter hur många jobb de gör kan det vara så att chaufförer som är pressade ekonomiskt tar risker trots att de inte borde, menar han.
Nu efterfrågar han tydligare riktlinjer för när länets taxichaufförer ska köra eller inte vid snöoväder, särskilt efter att UL på Molins Buss begäran ställt in skolskjutsen under tisdagseftermiddagen.
Uppsala kommun valde att tillfälligt stänga bokningen så att nya resor, främst färdtjänst, inte kunde bokas under en tid på tisdagen. Men skoltaxin ställdes inte in.
– Vår plan var att först och främst få hem alla barn som vi redan hade skjutsat ut. Det var vår prio, barnen måste ju komma hem, säger Eric Sand, enhetschef på särskild kollektivtrafik i Uppsala kommun.
Eric Sand säger att man följer väderprognosen noga men att det ändå är svårt att förutse vädret.
– Det är alltid en fråga om direktbedömningar. Sedan kan förarna också ta beslutet att inte köra och då har de ansvar att meddela oss. Vi har direktkontakt.