Allan körde fast i snöstormen – fick skotta i timmar

Snökaoset tvingade UL att stÀlla in skolbussarna under tisdagen, men skoltaxin körde pÄ som vanligt. "KÀndes obehagligt att köra", sÀger chauffören Allan som Àr kritisk mot beslutet.

Allan Johansson Àr skoltaxichaufför och var pÄ vÀg att plocka upp en elev nÀr han fastnade i snoovÀdret. Bilen blev stÄende i flera timmar.

Allan Johansson Àr skoltaxichaufför och var pÄ vÀg att plocka upp en elev nÀr han fastnade i snoovÀdret. Bilen blev stÄende i flera timmar.

Foto: Privat

VĂ€der2023-11-29 20:05

NÀr skoltaxichauffören Allan Johansson var pÄ vÀg ut pÄ smÄvÀgarna norr om Uppsala för att hÀmta upp en elev i nÀrheten av KÀttinge blev han stÄende i halkan.

– Jag fastnade i en uppförsbacke och kom inte dĂ€rifrĂ„n. Skolbussarna stĂ€lls in men vi ska köra oavsett vĂ€der. Det kĂ€nns inte bra, sĂ€ger Allan Johansson.

Oskar Reimer, chef pÄ taxibolaget 8 PAX AB, som kör Ät Taxi kurir, Äkte ut till platsen för att hÀmta Allan. NÀr de kom tillbaka igen var bilen helt insnöad.

undefined
Allan Johansson Àr skoltaxichaufför och var pÄ vÀg att plocka upp en elev nÀr han fastnade i snoovÀdret. Bilen blev stÄende i flera timmar.

I tre timmar kÀmpade Allan och hans chef Oskar Reimer med att försöka skotta loss bilen. Till slut fick de hjÀlp av den lokala entreprenören Robert Lönn som med sin hjullastare kunde dra loss bilen.

Nu Àr bÄde Allan och Oskar kritiska mot hur skoltaxin Àr tÀnkt att fungera i snöovÀder. De tycker att kommunen borde ha ett bÀttre system för att kunna se vilka vÀgar som Àr farliga att köra pÄ.

– Det kĂ€ndes obehagligt att köra igĂ„r. Oavsett hur bra man Ă€r pĂ„ att köra bil kan det Ă€ndĂ„ ske olyckor, sĂ€ger Allan Johansson.

Förutom sÀkerhetsrisken finns det en ekonomisk aspekt med att köra skoltaxi i snöovÀder. Enligt Oskar Reimer Àr det kostsamt bÄde för taxibolagen och för chaufförerna att ge sig ut pÄ vÀgarna en snöig dag.

undefined
Allan Johansson (t.h) och hans chef Oskar Reimer (t.v) Àr kritiska till hur skoltaxin Àr tÀnkt att fungera i snöovÀder. De vill se tydligare riktlinjer frÄn kommunen.

– Jag skickade ett sms till mina chaufförer i morse och uppmanade alla att inte chansa eller ta nĂ„gra risker varken vad gĂ€ller liv, lem eller fordon. Men eftersom mĂ„nga kör pĂ„ provision och fĂ„r betalt efter hur mĂ„nga jobb de gör kan det vara sĂ„ att chaufförer som Ă€r pressade ekonomiskt tar risker trots att de inte borde, menar han.

Nu efterfrÄgar han tydligare riktlinjer för nÀr lÀnets taxichaufförer ska köra eller inte vid snöovÀder, sÀrskilt efter att UL pÄ Molins Buss begÀran stÀllt in skolskjutsen under tisdagseftermiddagen.

undefined
Skolbussarna stÀlldes in pÄ grund av tisdagens kraftiga snöfall, men inte skoltaxin. "Det kÀnns inte bra", sÀger Allan Johansson.

Uppsala kommun valde att tillfÀlligt stÀnga bokningen sÄ att nya resor, frÀmst fÀrdtjÀnst, inte kunde bokas under en tid pÄ tisdagen. Men skoltaxin stÀlldes inte in.

– VĂ„r plan var att först och frĂ€mst fĂ„ hem alla barn som vi redan hade skjutsat ut. Det var vĂ„r prio, barnen mĂ„ste ju komma hem, sĂ€ger Eric Sand, enhetschef pĂ„ sĂ€rskild kollektivtrafik i Uppsala kommun.

undefined
En skolbuss som körde i diket under tisdagen, innan beslutet togs att stoppa skolbussarna. Eric Sand, enhetschef pÄ sÀrskild kollektivtrafik i Uppsala kommun, menar att skolbussar har andra förutsÀttningar Àn skoltaxi. "Det Àr andra typer av fordon. Stora bussar Àr vanskligare att köra i snö Àn vanliga personbilar", sÀger han.

Eric Sand sÀger att man följer vÀderprognosen noga men att det ÀndÄ Àr svÄrt att förutse vÀdret.

– Det Ă€r alltid en frĂ„ga om direktbedömningar. Sedan kan förarna ocksĂ„ ta beslutet att inte köra och dĂ„ har de ansvar att meddela oss. Vi har direktkontakt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!