– Det är den största amerikanska investeringen i arbetstillfällen sedan andra världskriget. Det kommer att skapa miljontals jobb, välbetalda jobb, säger den amerikanske presidenten vid ett framträdande i Pittsburgh.
– Ja, det är stort. Ja, det är vågat. Och vi kan få det gjort.
Initiativet måste ske omedelbart och kommer också att hjälpa USA i den globala konkurrenssituationen med Kina, framhåller Biden.
Åtta års byggprojekt
Under framträdandet lyfter presidenten fackrörelsens betydelse för den amerikanska medelklassens välstånd. Biden har under sin tid i Vita huset samlat stöd hos facken och utlovar att de ska spela en viktig roll i det kommande byggandet, som ska pågå i åtta år.
I åttaårsplanen, som är värd motsvarande 17 500 miljarder kronor, avsätts även medel för att bygga ut nätverket för höghastighetsbredband så det når hela landet. Satsningar på skolor samt utbyggda och förbättrade elledningar – med siktet inställt på förnyelsebar, ren energi – finns också med, rapporterar public servicekanalen NPR.
Planen, kallad Build Back Better (ungefär Bygg upp bättre), läggs fram i stål- och arbetarstaden Pittsburgh i Pennsylvania, den plats där demokraten Joe Biden lanserade sin satsning på Vita huset. I medier beskrivs den som en blivande signatur-lagstiftning, om Vita huset lyckas baxa den igenom kongressen.
Del två av planen väntas inom några veckor: ytterligare ett paket med familjepolitiska förslag.
Samsyn i kongressen?
Det är inte helt omöjligt. Infrastruktursatsningar är ett av få områden som det anses finnas partiöverskridande stöd för. Det var också något som många trodde att företrädaren och fastighetsmagnaten Donald Trump skulle ägna sig åt under sin tid som president.
– Det finns oerhörda möjligheter till partiöverskridande stöd för en stor och djärv infrastrukturvision, säger Bidens transportminister Pete Buttigieg, enligt nyhetsbyrån AFP.
Men satsningen är hisnande stor, värd mer än det senaste covidhjälppaketet, vilket kan avskräcka vissa konservativa politiker. Och det är tveksamt om Bidens finansieringsplan, en höjning av bolagsskatten från 21 till 28 procent, faller i god jord hos Republikanerna.
Det tycks inte göra det hos partiets minoritetsledare i senaten, Mitch McConnell, som beskriver paketet som en "trojansk häst".
– Inuti den trojanska hästen kommer det att finnas ytterligare belånade pengar och enorma skattehöjningar på alla produktiva delar av vår ekonomi, säger han, enligt flera amerikanska medier.
Från Demokraternas vänsterflank hörs dock klagomål om att satsningen borde vara ännu större.
"Inget emot miljardärer"
Joe Biden har gjort utfästelser om att infrastruktursatsningen inte kommer att gå ut över den amerikanska statsskulden.
Eftersom Bidens företrädare Donald Trump sänkte bolagsskatten rejält så skulle den – frånsett de senaste tre åren – även efter höjningen ligga på den lägsta nivån sedan andra världskriget, skriver AFP.
Flera stora bolag och branschorganisationer har redan sparkat bakut. Biden-regeringens föreslagna höjning är "farligt missriktad" som ett försök att bekosta infrastruktur, enligt USA:s handelskammare.
Vid sidan av skattehöjningen finns det också förslag om att begränsa möjligheterna för amerikanska företag att undvika att betala skatt i USA. Det är helt enkelt fel, konstaterar Joe Biden. Han understryker samtidigt i sitt tal:
– Jag har inget emot miljonärer och miljardärer. Jag tror på amerikansk kapitalism.
Elrevolution på vägarna?
Vid sidan av att modernisera landets transportsystem hoppas Vita huset genom initiativet skapa miljontals jobb i det pandemisargade USA. Arbetare behövs när 32 000 kilometer vägar ska renoveras, tusentals broar repareras och kollektivtrafiken byggas ut, som planen stipulerar.
På sikt hoppas Joe Biden även att USA:s infrastruktur blir mer hållbar gentemot klimatförändringar. Bland annat ser hans regering en "elfordonsrevolution" framför sig, där det ska byggas ett nät med över en halv miljon laddstationer.