Plankrock i Tokyo – fem döda

NĂ€ra 400 personer fanns ombord pĂ„ ett flygplan som började brinna efter att ha krockat med ett plan frĂ„n kustbevakningen pĂ„ en landningsbana pĂ„ Haneda-flygplatsen i Tokyo. Alla pĂ„ passagerarplanet kunde evakueras – men fem personer pĂ„ kustbevakningsplanet har omkommit. Kontakten med flygledningen utreds.

Alla pĂ„ passagerarplanet kunde evakueras – men fem personer pĂ„ kustbevakningsplanet har omkommit.

Alla pĂ„ passagerarplanet kunde evakueras – men fem personer pĂ„ kustbevakningsplanet har omkommit.

Foto: NTV via AP/TT

Japan2024-01-02 10:35

Alla de ombordvarande 379 passagerare pÄ flygplanet frÄn Japan Airlines evakuerades, bekrÀftar flygbolaget för det japanska public service-bolaget NHK.

Av de sex personer som fanns pÄ kustbevakningsplanet har fem omkommit, skriver BBC.

Passagerarplanet flög frÄn Hokkaido till Tokyo nÀr det fattade eld vid kollisionen pÄ landningsbanan. Bilder och videoklipp som delats pÄ sociala medier visar passagerare i den rökfyllda kabinen som skriker.

Branden slÀcktes inte förrÀn efter att den rasat i mer Àn sex timmar, rapporterar Reuters med hÀnvisning till TBS.

Enligt Japan Airlines skadades 14 personer pÄ passagerarplanet, men ingen verkar ha blivit livshotande skadad.

Kontakt utreds

Vid en presstrÀff sÀger en tjÀnsteman frÄn Japan Airlines att flygbolagets uppfattning Àr att flyget hade fÄtt tillstÄnd att landa, men att kontakten med flygledningen utreds.

Den svenske flygsÀkerhetsexperten Hans KjÀll bedömer, utifrÄn det han sett av olyckan, att passagerarplanet kolliderade med det andra planet nÀr detta av misstag körde ut pÄ banan.

– Problemet Ă€r att man har tvĂ„ olika flygledningskanaler, en för markoperationer och en för flygoperationer. Det kan vara koordinationsfel som gjort att man missförstod tillstĂ„ndet att köra in pĂ„ banan, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Tekniken Ă€r nog vĂ€ldigt god, men man ska aldrig glömma att det Ă€r mĂ€nniskor som styr tekniken. Det behövs bara nĂ„gra sekunders distraktion för att ett missförstĂ„nd ska uppstĂ„.

Trafikerad flygplats

Han drar en parallell till den hittills dödligaste olyckan pÄ Los Rodeos-flygplatsen pÄ Teneriffa 1977, nÀr tvÄ plan i tÀt dimma kolliderade pÄ startbanan. DÄ omkom 583 personer.

Haneda Àr en av Japans mest trafikerade flygplatser, och har inte haft nÄgra svÄrare incidenter de senaste Ären.

– Men det Ă€r naturligtvis en hĂ„rd belastning pĂ„ flygplatsen, sĂ„ jag skulle tro att den bakomliggande orsaken till olyckan Ă€r stress med mĂ„nga plan att dirigera, sĂ€ger Hans KjĂ€ll.

Fakta: Fakta: Tre allvarliga olyckor pÄ flygplatser

Teneriffa, Los Rodeos-flygplatsen, 1977

583 personer omkom nÀr tvÄ Boeing 747 kolliderade pÄ startbanan pÄ Teneriffas flygplats. Tjock dimma rÄdde vid tiden för kraschen, som Àr den dödligaste i flygets historia.

Paris, Charles de Gaulle-flygplatsen, 2000

Med kurs mot New York startade Concorde-planet frĂ„n Paris i juli 2000. Men bara tvĂ„ minuter senare störtade planet in i en nĂ€rliggande hotellbyggnad. Totalt dog 113 personer. Även flera personer pĂ„ marken dog i samband med hĂ€ndelsen. Olyckan intrĂ€ffade efter att planet kört över en bit metall pĂ„ startbanan vilket skar upp ett av dĂ€cken och skapade en explosion.

Milano, Linate-flygplatsen, 2001

Det svenskregistrerade SAS-planet med 110 personer ombord kolliderade pÄ startbanan med ett flygplan av typen Cessna Citation II med fyra personer ombord. Samtliga 114 personer ombord pÄ de bÄda flygplanen samt fyra personer i en nÀrliggande byggnad omkom.

Olyckan utgör den allvarligaste i SAS historia och den nÀst allvarligaste nÄgonsin i italiensk luftfartshistoria.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!