UbÄtsexpert: Troligen "bara skrÀp kvar"

Snart Ă€r hoppet ute för de fem personerna ombord pĂ„ Titan, miniubĂ„ten som tappat kontakten med omvĂ€rlden flera tusen meter ner i havet. Även om farkosten hittas Ă€r risken stor att det inte gĂ„r att rĂ€dda dem. Bo Rask, tidigare chef för svenska ubĂ„tsvapnet och hedersledamot i Kungliga ÖrlogsmannasĂ€llskapet, svarar pĂ„ nĂ„gra frĂ„gor om operationen.

TuristubÄten Titan. Arkivbild.

TuristubÄten Titan. Arkivbild.

Foto: Oceangate via AP/TT

Atlanten2023-06-21 11:40

Vad Àr det hÀr för sorts ubÄt?

– Den avviker lite grann frĂ„n andra kĂ€nda djuphavsfarkoster. Den bĂ€sta konstruktionen för att tĂ„la stort tryck Ă€r en rund kula. De som har varit nere pĂ„ stora djup tidigare har haft runda kulor med mycket smĂ„ fönster, kanske nĂ„gon decimeter och upp till en decimeter tjockt pansarglas för att man ska kunna titta ut.

– Den hĂ€r ubĂ„ten har ett upp till 60 centimeter stort fönster och det Ă€r ju för att kunna erbjuda de betalande gĂ€sterna en större upplevelse – i det hĂ€r fallet för att se vraket av Titanic pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt. Men huruvida ett sĂ„dant stort fönster tĂ„l tryck, det lĂ„ter jag vara osagt.

Kan vÀdret ha haft betydelse för haveriet?

– Egentligen inte. SĂ„ fort farkosten har dykt och man kommer ned pĂ„ 15-30 meters djup kĂ€nner du inte av sjögĂ„ngen lĂ€ngre. Om det Ă€r full storm pĂ„ ytan kanske man kĂ€nner det ned pĂ„ 150 meters djup, men sedan kĂ€nner du inte det heller.

Hur skulle ett rÀddningsarbete kunna gÄ till?

– Det gĂ„r inte vill jag pĂ„stĂ„. Dels Ă€r det extremt djupt. Först mĂ„ste man hitta den hĂ€r farkosten. Bara det Ă€r utmanande pĂ„ den hĂ€r platsen med kuperad botten och vrakrester frĂ„n Titanic. Om ubĂ„ten har kommit sĂ„ lĂ„ngt att den Ă€r i nĂ€rheten av Titanic, dĂ„ mĂ„ste man kunna skilja mellan de hĂ€r vrakresterna, kuperad terrĂ€ng, stenar och allt vad det kan vara, och ubĂ„ten. Det Ă€r det första problemet.

– NĂ€r man sedan vĂ€l har hittat den sĂ„ mĂ„ste man gĂ„ ner med nĂ„gon annan farkost. Om den har fastnat i nĂ„gonting sĂ„ kanske man kan hjĂ€lpa till att frigöra den. Annars mĂ„ste man ansluta nĂ„gon form av lĂ„ng vajer och lyfta den.

– En annan variant Ă€r att ansluta sĂ„ kallade lyftsĂ€ckar. Men allt det hĂ€r Ă€r en logistisk mardröm 70 mil ut i havet.

Vad gör de om de hittar den pÄ botten?

– Om den hittas pĂ„ botten sĂ„ tror jag att det Ă€r tre skĂ€l till att den finns dĂ€r: Det ena Ă€r att vatten har lĂ€ckt in och dĂ„ gĂ„r det sĂ„ fort att ena sekunden lever du och nĂ€sta Ă€r du död. Farkosten imploderar. Det kan vara rimligt att det möjligen har skett runt det hĂ€r 60 centimeter stora fönstret.

– Det andra Ă€r att man har fĂ„tt bortfall av el. I sĂ„ fall Ă€r tryckskrovet fortfarande intakt, och man fĂ„r förutsĂ€tta att personerna finns ombord och dĂ„ mĂ„ste man ner och hjĂ€lpa dem att komma upp till ytan – med vajer eller lyftsĂ€ckar.

– Det tredje alternativet Ă€r om de har fastnat dĂ€r nere i nĂ„got brĂ„te. DĂ„ gĂ€ller det att försöka fĂ„ loss dem pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men det Ă€r ocksĂ„ oerhört komplicerat. Min bedömning Ă€r dessvĂ€rre att ubĂ„ten ligger pĂ„ botten som en tillplattad ölburk. Det Ă€r bara skrĂ€p kvar.

Hur starkt Àr trycket dÀr nere?

– PĂ„ 4 000 meter Ă€r det extremt stort tryck. Det Ă€r dĂ€rför man hittills har byggt sĂ„dana hĂ€r farkoster med tryckskrov – som ska hĂ„lla vattnet och vattentrycket ute – i form av en rund kula dĂ€r besĂ€ttningen finns.

Om ubÄten hittas, gÄr det att tillföra syre dÀr nere?

– Teoretiskt skulle man kunna det om det Ă€r förberett. Men Ă„terigen, dĂ„ ska man ned med en farkost och ska man ansluta en slang med nĂ„gon syregasflaska. Men chansen att det skulle fungera Ă€r minimal, befarar jag.

Kan knackningarna verkligen vara frÄn ubÄten?

– Att skicka knackningssignaler Ă€r ett beprövat system, ett reservsystem för kommunikation. DĂ„ anvĂ€nder man en hammare eller slĂ€gga och slĂ„r i tryckskrovet. Det hörs vĂ€ldigt lĂ„ngt. DĂ„ anvĂ€nder man morsealfabetet, det vill sĂ€ga korta och lĂ„nga knackningssignaler.

– DĂ„ kan man under en tid överföra enkla meddelanden. SĂ„ det Ă€r ett sĂ€tt att organisera en nödmetod. Det Ă€r annars vanligt med undervattentelefon, men det förutsĂ€tter ström.

– Om man slĂ„r i skrovet och vill uppmĂ€rksamma de som Ă€r pĂ„ ytan sĂ„ skulle man i min vĂ€rld göra det lite oftare Ă€n vad som rapporterats. Det Ă€r vĂ€ldigt rytmiskt för att Ă„terkomma var 30:e minut, och det talar för att det skulle kunna vara nĂ„got mĂ€nskligt. Å andra sidan finns det vĂ€ldigt mycket ljud i havet sĂ„ jag tillmĂ€ter inte det hĂ€r sĂ€rskilt stor betydelse just nu.

– Hade jag sjĂ€lv suttit i den hĂ€r situationen skulle jag nog ha försökt slĂ„ var femte eller tionde minut. Men det ska vĂ€gas mot att slĂ„ en slĂ€gga – arbetet konsumerar syre sĂ„ det Ă€r kanske en avvĂ€gning.

Hur pÄverkar det hÀr ubÄtsturismen?

– Det kan ha stora konsekvenser för dess framtid. Jag hoppas det. Jag tycker det hela Ă€r oseriöst, dumt och förenat med höga risker.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!