"Vi hade sett till att vi klarat uppdraget"

Apoteas vd är kritisk till hur upphandlingen av sjukvårdsmaterial hanterats. Vi hade sett till att klara uppdraget om vi varit med, säger han.

Apoteas vd Pär Svärdson är kritisk till hur upphandlingen av förbrukningsartiklar inom vården har skötts.

Apoteas vd Pär Svärdson är kritisk till hur upphandlingen av förbrukningsartiklar inom vården har skötts.

Foto: Sven-Olof Ahlgren/arkiv

Uppsala kommun2019-10-26 15:56

– Jag tycker att man borde haft både den tidigare och den nya leverantören i gång samtidigt, kanske i ett halvår. Att man kanske låter den nya leverantören börja med en region och sedan fortsätta med de övriga när man ser att det löper smärtfritt, säger Pär Svärdson.

Han är vd för Apotea, nätapoteket med bas i Morgongåva. Pär Svärdson är dock noga med att påpeka att det uppdrag som gick till Apotekstjänst inte ligger inom bolagets affärsidé. Apotea deltog inte heller i den upphandling som gjordes av varuförsörjningsnämnden.

Han är från sin horisont ändå kritisk till hur upphandlingen hanterats.

– När man väljer leverantör är det viktigt att titta på vad de har för erfarenhet sedan tidigare och om de har haft problem. Man kan identifiera många framtida risker genom att skriva in företagsnamnet på Google, säger han.

Pär Svärdson väger orden och vill inte tala illa om Apotekstjänst. Han konstaterar dock att det inte är någon hemlighet att företaget varit i blåsväder tidigare, till exempel när leveranserna av dosförpackade läkemedel inte fungerade under en tid.

– Det är klart att man frestar på lyckan när man i upphandlingen väljer en leverantör som har haft problem.

När det handlar om samhällskritiska leveranser, som det har visat sig vara den här gången, menar han att det är extra viktigt att man försäkrar sig om att det finns rutiner som gör att övergången sker utan problem.

Dessutom menar han att man inom de upphandlingsregler som finns måste kunna ställa tydliga kvalitetskrav på leverantörerna.

– Man måste ha en lång och gedigen checklista. Jag skulle kunna tänka mig att man kräver att leverantören ska ha fyra års dokumenterad erfarenhet inom relevanta områden. Dessutom kan man i avtalet ställa hårda krav med enorma viten på leverantörer som inte kan leverera.

Du jobbar ju också med logistik, vad tror du har gått snett?

– I sådana här fall sitter djävulen i detaljerna. Man måste spalta ner exakt vad uppdraget innebär. Inte titta på hur många miljoner det handlar om, utan hur många kaffebryggare är det som faktiskt ska levereras. Det måste vara på en sådan detaljnivå.

Hade ni klarat uppdraget bättre?

– Vi hade inte tagit på oss det här om vi inte var säkra på att klara av det. Det är klart att det kan komma saker som är utanför ens kontroll, men inte så mycket och så länge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!