Enligt ett brev till regionerna skriver Apotekstjänst att 30–40 procent av artiklarna hade felaktig information om antal per låda, artikelnummer, volym eller vikt. Det är enligt Apotekstjänst orsaken till leveransproblemen.
"Nu går dock detta ut över vår personal som dagligen får motta arga, oförstående och felaktiga påståenden", skriver Apotekstjänsts vd Örjan Frid i brevet.
Det här är inte första gången som Apotekstjänst försöker skylla problemen på andra aktörer. Företrädare för bolaget har hävdat att den förra leverantören, Mediq, inte skött sina åtaganden. Men det har även förekommit självkritik om att bolaget inte var redo för uppdraget.
UNT har tidigare gått igenom leveranserna från Apotekstjänst. Enligt dessa dokument uteblev 80 procent av leveranserna under de första två veckorna efter att Apotekstjänst tog över.
Vi har sökt Örjan Frid upprepade gånger för att få klarhet i hur de felaktigheter som han beskriver i brevet till regionerna har kunnat få så stora konsekvenser, men utan resultat. Först efter att UNT publicerat artikeln ringer han tillbaka.
Behcet Barsom (KD), ordförande i varuförsörjningsnämnden, säger att brevet från Apotekstjänst var väntat.
– De har sagt att de förbereder ett brev om skuldfrågan.
Hur ser du på beskyllningarna?
– Det är bra att de kommer med sin syn utifrån vad som hänt. Jag är glad att regionerna har tillsatt en utredare och jag hoppas att det kommer fram vad som verkligen hänt, säger Behcet Barsom.