– Jag började följa församlingen 2011 och har alltså sett den innan den började falla samman, säger Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap vid Högskolan Dalarna som forskar om orsakerna bakom Knutbyförsamlingens upplösning.
Varför föll församlingen samman?
– Det finns flera orsaker. Men en stor anledning är att klimatet hårdnade väldigt mycket de två sista åren, alltså mellan 2014 och 2016. Att Jesus ska komma tillbaka är allmänt i kristendomen, men i Knutby Filadelfia var det allvar; man trodde att det skulle ske nu. I dag eller i morgon. Men problemet var att han inte kom och det gjorde att man blev väldigt frustrerad.
Hur visade sig frustrationen?
– Den som blev mest stressad Åsa Waldau, hon som ansågs vara Kristi brud, alltså den som Jesus skulle komma och gifta sig med. När Jesus inte kom tänkte man att det måste bero på att några i församlingen öppnat sig för onda makter, och våld och utfrysning i olika former uppstod eftersom man trodde det skulle väcka dem från det onda. Situationen skapade en väldig stress och oro bland medlemmarna. Det är viktigt att man ser denna religiösa bakgrund för att förstå våldet.
– Men det yttersta droppen för församlingen var när det uppdagades att pastor Urban Fält hade haft sexuella relationer med flera kvinnor.
Hur reagerade man på det?
– Det var en chock. Visserligen hade församlingen en positiv syn på sexualitet, men bara inom äktenskapet och Urban Fält var ju gift. Han betedde sig som Helge Fossmo gjort vad gällde sexuella relationer, och använde precis som Helge Fossmo motivet att det handlade om andliga strider.
Trodde man på allvar att Jesus skulle komma vilken dag som helst och att Åsa Waldau skulle gifta sig med honom?
– Ja. För oss sekulära kan det vara väldigt svårt att förstå, men de kände sig utvalda. De hade en stark religiös anda och en karismatisk ledare i kombination med en önskan att just deras grupp skulle vara speciell. Däremot visste inte alla att Åsa var Kristi brud. Det fanns i församlingen olika nivåer och medlemskategorier där det främst var den innersta kretsen, som kallades Bordet, som var införstådda med det.
Var det givet att församlingen skulle upplösas?
– Nej, jag blev förvånad. Jag hade trott att den skulle fortsätta trots att Jesus inte kom. Det är ju ofta så att det finns profetior i religiösa sammanhang och vanligtvis lyckas man hitta förklaringar till varför profetian inte inträffat. Men det var flera saker som samverkade i Knutbyförsamlingen som ledde till upplösningen.
Du har intervjuat medlemmar i församlingen. Är det många som farit illa?
– Det är ett någorlunda fåtal som farit illa på det sätt som nu tas upp i rättegången. Det är främst personer i den innersta kretsen som blivit slagna. Däremot delar alla en besvikelse. De hade ju en gemensam vision att något stort skulle hända och att de var en del av det. Jag vet att flera gått och går i terapi.
Förstår du det stora intresset för Knutbyförsamlingen?
– Ja, händelserna där 2004 var ju unika, och det som tas upp i rättegången nu är inte heller helt vanligt. Att Kristi brud väckt så mycket uppmärksamhet beror nog också på att det är så ovanligt med karismatiska ledare här. Jag har studerat nya religiösa rörelser i Japan också och där är var och varannan ledare Guds dotter och liknande. Men protestantismen har inte den traditionen.