Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r projektet bara pĂ„ idĂ©stadiet, men planerna för Uppsala resecentrum Ă€r stora och kan komma att ta decennier att fĂ€rdigstĂ€lla.
â OmrĂ„det runt centralstation Ă€r i dag ett av vĂ„ra mest attraktiva. DĂ€rför Ă€r det viktigt att vi investerar och bygger ut det, sĂ€ger kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).
Bland annat planerar kommunen att dÀcka över jÀrnvÀgsspÄren. Det innebÀr att ett tak byggs över spÄren som hÄller för att bygga nya hus pÄ, för att möjliggöra mer plats Ät affÀrsverksamheter och fastigheter. Kommunen vill ocksÄ satsa mer pÄ grönomrÄden kring centralstationen. En annan fokuspunkt Àr att underlÀtta bytet av transportmedel. SÀrskilda satsningar kommer att göras pÄ cykeltrafik, dÄ mÄnga som pendlar tar sig till tÄgstationen med cykel.
â Redan i dag har vi utökat cykelparkeringen och det Ă€r ett viktigt steg mot att knyta ihop Uppsalas transporter, sĂ€rskilt för de som pendlar, sĂ€ger Erik Pelling.
Den planerade utbyggnaden av jÀrnvÀgen mellan Uppsala och Stockholm Àr ocksÄ en central del i det nya projektet.
â Planen Ă€r att den nya jĂ€rnvĂ€gen ska vara klar Ă„r 2029 och det kommer bli första etappen i det nya projektet. De nya spĂ„ren börjar byggas i Uppsala och dĂ€rför kommer det arbetet att pĂ„börjas inom nĂ„gra Ă„r, runt 2025. Det Ă€r en ganska stram tidsplan sĂ„ det kommer antagligen hĂ€nda ganska mycket i omrĂ„det snart, sĂ€ger Erik Pelling.
Han framhÄller att det nya projektet kring Resecentrum framförallt Àr ett lÄngsiktigt sÄdant. Arbetet kommer ske i etapper och det kan dröja Ànda till 2050 innan allting Àr klart.
â Det Ă€r alltid komplicerat att göra saker samtidigt som allt rullar och gĂ„r. Det kan bli perioder av intensivt arbete, men det kommer inte vara en byggarbetsplats i 30 Ă„r. Det kommer bli viktigt med tydlig information och smarta tillfĂ€lliga lösningar. Det funkade ju sist, sĂ€ger Erik Pelling.
SÄ sent som Är 2011 stod det nuvarande Resecentrum klart. Enligt Erik Pelling blev resultatet underdimensionerat och myndigheterna lyckades inte förutse det ökande tÄgresandet.
â PĂ„ bara nĂ„gra Ă„r har resandet ökat drastiskt. Det fanns diskussioner redan dĂ„ om att bygga ut ytterligare, men det var svĂ„rt att fĂ„ staten att investera i Uppsala. I dag Ă€r situationen annorlunda och mĂ„nga fler pendlar till och frĂ„n Stockholm. De nya spĂ„ren gör ocksĂ„ att det krĂ€vs en ombyggnation, sĂ€ger Erik Pelling.