Under hösten har ett flertal incidenter där busschaufförer misshandlats under sina arbetspass inträffat i Uppsala. Den 29 oktober 2019, blev busschauffören Samir Tahir sparkad i huvudet och revbenen då han bad ett gäng ungdomar kliva av bussen om de inte tänkte betala. Kort därefter, den första november, blev en busschaufför skallad av en passagerare. Den 29 december 2019 stoppade en busschaufför en passagerare med ogiltig biljett, och blev slagen i ansiktet.
Personalen på Gamla Uppsala Buss (GUB) som kör UL:s stads- och regionbussar vittnar om en otrygg arbetsmiljö. Samir Tahir och hans kollegor har tidigare berättat för UNT om såväl verbala som fysiska hot och trakasserier.
Även för biljettkontrollanter anses arbetsmiljön riskfylld. Sedan i augusti 2019 förses UL:s kontrollanter med väktarstöd.
– Konflikter handlar i majoriteten av fallen om en resenär med ogiltig biljett som vägrar visa id-handling. Biljettkontrollanter har inte rätt att visitera personer, så då tillkallas polis, berättar UL:s presschef, Helena Klange.
Behovet av väktarstöd, uppger hon, handlar inte om att det inträffar fler incidenter, utan att "tonen blivit hårdare".
– Om en busschaufför tidigare kunde säga åt en person utan biljett att kliva av, väcker det nu fysisk respons. Klimatet har blivit råare och det är förstås otroligt tragiskt att busschaufförer inte känner sig trygga på jobbet.
Trots fallen av våld mot busschaufförer ska dessa fortsätta att visera passagerarnas biljetter.
– Annars vinner ju förövarna, säger Helena Klange och tillägger:
– Busschaufförernas skyldighet är att köra bussen och visera biljetter. De ska absolut inte behöva ingripa om en konflikt uppstår.
De tre fallen av misshandel under hösten har inte lett till några direkta förändringar av UL:s rutiner, uppger Helena Klange. Arbetet pågår dock med att utveckla kameraövervakning och nya, säkrare biljettmaskiner. När UNT i oktober träffade Samir Tahir, diskuterades svårigheten med att personer använder bussens bakre dörr för påstigning, trots att detta inte är tillåtet efter klockan 18.
Att åter låta bakdörren vara stängd kvällstid är en alternativ åtgärd för att underlätta situationen, medger Helena Klange.
– Möjligheten att använda bakdörrarna infördes efter önskemål från våra resenärer. Men om vi kan ändra på det för att göra busschaufförerna tryggare, då kommer vi att göra det.