Skadan på fiberkabeln inträffade redan vid 10-tiden på lördagsmorgonen, men enligt Niclas Karnhill på bolaget IP Only gör den myckna snön lagningsarbetet knepigt. 1800 hushåll med tusentals kunder är drabbade. Avbrottet påverkar kunder som bor öster om Uppsala.
– Vi arbetar med flera resurser för att lösa felet så snart som möjligt, och har tekniker på plats för att undersöka felet. Det handlar inte om något tekniskt fel utan en yttre, oförutsedd händelse i form av en skada på fiberkabeln. Sådant händer tyvärr ibland i fibernätet, säger Niclas Karnhill som uppmanar alla IP Onlys kunder att följa tjänsteleverantörernas driftinformation som finns på respektive webbplats.
Roger Käck bor i Funbo kyrkby, och när unt.se talar med honom kl 17. 20 har han varit utan tv, dator och fast telefon sedan kl 8 på lördagsmorgonen.
– Det känns fattigt! Jag är ingen stor datoranvändare men ändå... Framför allt saknar jag tv-n och den fasta telefonen, säger Roger Käck som under lördagen varit i kontakt med sin tjänsteleverantör Comhem för att höra sig för om när skadan på fiberkabeln kan tänkas vara åtgärdad.
– Dom sa till mig att felet blir lagat först 12 mars.
Kai Vaara i Almunge har Viasat som leverantör, och han har klarat lördagen via sitt mobila internet.
– Överhuvudtaget har fiberuppkopplingen härute fungerat väldigt sporadiskt. Man trodde ju att det skulle fungera bättre med fiberuppkoppling, men jag vet inte, jag.
Vid 09-tiden under söndagsmorgonen hade operatören lokaliserat kabelbrottet. Senare under eftermiddagen meddelade operatören att problemet har åtgärdats.