Övergången vid Vimpelgatan har ofta köbildning i rusningstid på grund av den täta tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala. Ibland går inte bommarna upp förrän både två och tre tåg passerat. I planen för främre Boländerna ska dock korsningen ersättas av en passage under järnvägen. Den kostnadsberäknas till cirka 200 miljoner kronor.
– När den kan byggas är inte klart. Men det är angeläget. Järnvägsbommarna är ett stort problem, säger kommunalrådet Erik Pelling (S) med ansvar för byggfrågor.
Ska den nya passagen gå före de passager som sedan länge planeras vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan?
– Passagen vid Vimpelgatan är inte mer prioriterad än de andra, men det kan ju bli så att den hinner i kapp när området byggs ut, säger Erik Pelling.
Kostnaden för passagen ska fördelas mellan kommunen, Trafikverket och de fastighetsägare som finns i området.
Tanken är att hela stationsområdet ska byggas ut söder om Strandbokilen.