Sista bomfällningen i Gamlis

I dag, fredag, skrivs ett nytt kapitel järnvägshistoria i Gamla Uppsala. Klockan 23.35 passerar det sista tåget förbi nedfällda bommar. Sen är det en 610 meter lång sträcka under jord som gäller. UNT fick en rundtur i den nya järnvägstunneln med dubbla spår.

Finputsning. Slutbesiktning av den 610 meter långa tågtunneln pågår. Taket kontrolleras så att inga lösa betongbitar sitter kvar. Resultat: det ser bra ut.

Finputsning. Slutbesiktning av den 610 meter långa tågtunneln pågår. Taket kontrolleras så att inga lösa betongbitar sitter kvar. Resultat: det ser bra ut.

Foto: Felicia Andreasson

Uppsala2017-05-05 06:00

Efter fem års byggande har järnvägen förbi Gamla Uppsala fått dubbelspår i en ny sträckning en bit bort från samhället. I det känsliga området vid Gamla Uppsala kyrka har spåren sänkts ner i marken i en 610 meter lång järnvägstunnel.

– Med ett nytt dubbelspår har vi byggt bort flaskhalsen och ökar tågkapaciteten till det tredubbla, från åtta tåg till 24 tåg i timmen, berättar Malin Lingh, projektledare på Trafikverket.

Hon tar oss med på en promenad genom tunneln där slutbesiktning pågår. Vi börjar vid den norra öppningen iförda säkerhetsvästar och hjälm. Ett par meter in i tunneln pågår kontroll av alla elinstallationer.

Jim Kihlman från entreprenören Svevia inspekterar belysningen och känner med handen över några klamrar som håller elledningar uppe.

– Det ser mycket bra ut, jag har nog aldrig varit med om ett så gediget arbete, ­säger han.

Vi fortsätter längs med en trottoarliknande gång bredvid rälsen. Stora betongplattor har lagts för att täcka alla försörjningskablar. Utrymmet fungerar även som en utrymningszon ifall tåget skulle stanna. Längs väggen löper handtag att greppa tag i.

Malin Lingh har arbetat med projektet sedan 2012. Förutom tunneln har fyra plankorsningar och fem nya broar för väg, cykel och tåg byggts och Vattholmavägen har flyttats.

– Invånarna här har ju levt med att bommarna ­varit nere nästan jämt, det blir stor skillnad nu när de försvinner, säger hon.

Hon kan inte påminna sig om att något gått snett under byggtiden. Tvärtom, har allt gått som på räls.

– Det jag kommer att minnas är den goda kontakten vi haft med alla engagerade och positiva människor. Många har tagit sin dagliga promenad längs med järnvägs­tunneln och kunnat se hur arbetet fortskridit, säger ­Malin Lingh.

Vid den södra mynningen har klottrare varit framme och sprejat ned väggarna. Men när tågen rullar ska det inte gå att komma in i tunneln. Längs hela sträckan har höga stängsel satts upp, som ett led att förebygga olyckor och att obehöriga rör sig på eller korsar spåren.

Men just i dag kan vi ta oss upp för en trappa och hamnar plötsligt på taket av tunneln. Adressen är Sigunds väg 28 och en villatomt där gräset börjat gro. Trafikverket köpte loss fastigheten för att kunna bygga tunneln i lugn och ro. Nu när allt är klart ska huset ut på öppna marknaden till försäljning.

En bit bort, på Banvalls­vägen, bullrar det ordentligt när Upptåget svischar förbi Olle och Mary Ödmans hus. De bor bara några meter från det gamla järnvägsspåret.

Banvallen ska till hösten ha förvandlas till ett rekreationsstråk som löper genom hela samhället och upp till plankorsningen vid Vattholmavägen.

– Vi kommer nog att ­sakna tågen och undra varför det är så tyst, säger Mary Ödman, som är ute i trädgården och påtar i jorden.

Maken Olle är i full färd med att putsa fönster och håller med. Under de 40 år de bott granne med järn­vägen har han stormtrivts.

– Vi har inte lidit, tvärtom har tågljudet blivit något av en kär gammal vän. Man har kanske hajat till och tänkt ”där passerade flygbränsle­tåget mot Märsta”. Men alla som kommer och hälsar på undrar ju hur vi stått ut, ­säger han.

Järnvägen förbi Gamla Uppsala har varit enkelspårig sedan 1874 då det första tåget rullade genom samhället. Med start nu på måndag ska rälsen monteras ned. ­Samma dag tas det nya dubbelspåret i trafik. Klockan 04.15 passerar det första ­tåget genom den nya tågtunneln. Det är Upptåget med avgångstid 03.10 från ­Gävle på väg till Uppsala station.

Flaskhalsen försvinner

På måndag tas det fyra kilo­meter långa dubbelspåret i drift. Dubbelspåret ­löper från bron över Tycho Hedéns väg i söder till bron över E 4 i norr. I det känsliga området vid Gamla Uppsala kyrka har spåret lagts i en 610 meter lång tunnel.

Den 17 september sker den officiella invigningen. Fram till dess går tåg­trafiken på enkelspår på den nya sträckningen. I full drift kan 24 tåg per timme passera Gamla Uppsala.

Fyra plankorsningar vid Bågspännarvägen, Groaplan, Vattholmavägen och Vittulsbergsvägen försvinner.

Järnvägen har flyttats ­väster om bebyggelsen i Gamla Uppsala och sänkts ned med fyra meter under marknivån.

Vid Yrsaparken har en gång- och cykelbro byggts över spåren.

Uppsala kommun förvandlar den gamla banvallen till ett rekreationsområde ­färdigt hösten 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!