Tanken är att minska antalet linjer till totalt 12 och samtidigt öka turtätheten. Det ska gå snabbt att ta sig fram med kollektivtrafiken Uppsala.
En stor förändring är den nya campuslinjen som ska gå mellan Stenhagen, studentområdena i Flogsta, via Eriksberg och BMC till Polacksbacken.
– Vi har kommit fram till att det finns ett tydligt behov av den här linjen. Mycket studenter åker till och från campusområdena. Många äldre har också behov av att resa mellan Flogsta och Eriksberg och de vårdcentraler som finns i området, säger Bertil Kinnunen (S) ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd.
När det första förslaget till linjenät presenterades i november förra året var kritiken hård. Nu har UL lyssnat och ändrat. Det innebär att stadsbussarna kommer att gå ändra fram till Ärna och inte stanna innan Bärby hage som i ursprungsförslaget. UL kommer också att köra ända ut till turistmålet Gamla Uppsala och ända fram till inomhusbadet i Gottsunda. I Årsta kommer linje 4 att köra ut till Johannesbäcksskolan som är den skola i stan som annars kommer att få längst till en busslinje. Nåntunaborna får en rak linje in till stan. De som var missnöjda med neddragningar av trafiken i Lugnet söder om Nåntuna fick dock ingen respons.
– Vi har ändå tagit till oss av kritiken. Tanken med de medborgardialoger vi hållit har också varit att fånga upp och lyssna på allmänhetens synpunkter. Vi har fått ett ortroligt gensvar. Nära 5000 personer har hört av sig skriftligt eller via samtal, säger Bertil Kinnunen.
Den viktigaste komponenten i hela nätet är ändå den nya ringlinjen. Den kommer att gå med tio minuters mellanrum i båda riktningarna under större delen av dagen och gör det möjligt att resa kortare sträckor på tvären till arbetsplatser och köpcentrum utan att passera city.
– Länsresenärer som kommer från exempelvis Enköping och ska till Akademiska sjukhuset kan hoppa av vid Ekonomikum och ta ringleden direkt till sjukhuset. I dag måste de in till Stora torget och byta buss, säger Bertil Kinnunen.
Alla linjer får ökad turtäthet under en stor del av dygnet. Linje 3 och 5 mellan Stenhagen-Sävja och Gottsunda-Nyby kommer bara att ha fem minuter mellan bussarna under de sex timmar det är högtrafik.
Samtidigt får fler längre väg till bussen när antalet hållplatser blir färre.
– Vi har sagt att de flesta ska ha 400 meter eller mindre till en hållplats. I dag kan det som mest vara 100 till 150 meter mellan hållplatserna det har lett till att bussarna kör i genomsnitt i elva kilometer i timmen. Det måste gå fortare att komma fram om vi ska kunna locka fler resenärer, säger Bertil Kinnunen.
Men det nya linjenätet kommer att kosta. Notan beräknas landa på 478 miljoner kronor om året, 13 procent mer än i dag.
Kommer det att kräva höjningar av biljettpriserna?
– Vi har ett förslag till höjning från dagens 750 till 795 kronor för ett månadskort. En enkelresa med reskassa höjs från 20 till 22 kronor. Men det motiveras inte bara av stadsbussarna utan också av länstrafiken. Tillsammans med Uppsala kommun ska vi bygga separata busskörfält och signalsystem som gör att kollektivtrafiken tar sig fram snabbare i stan, säger Bertil Kinnunen.
Hur många fler kommer att ta bussen med det nya linjenätet?
– Vi räknar med att öka resandet med mellan fyra och sex procent om året.
Hur lång tid tar det innan nätet är för litet?
– Stommen i det vi skapat nu kommer att fungera länge, men det måste byggas på när stan växer, säger Bertil Kinnunen.