Ruffig debatt om hyllade spåravtalet

Efter en lång och stundtals ruffig debatt sade fullmäktige på måndagskvällen ja till Uppsalapaketet. Stridsfrågan var planerna på en spårvagnsutbyggnad. MP anklagades för att ha tagit avtalet som gisslan. M sade att spårvagnsfrågan inte är bindande.

Hård kritik. Kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) anklagades för att kunna utnyttja Uppsalapaketet i höstens valrörelse.

Hård kritik. Kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) anklagades för att kunna utnyttja Uppsalapaketet i höstens valrörelse.

Foto: Lennart Lindström

Uppsala2018-01-29 20:30

Debatten inleddes med hyllningsord över avtalet med staten som ska ge Uppsala fyrspår på Ostkustbanan, 33 000 nya bostäder, en tågstation i Bergsbrunna och statlig medfinansiering av en spårvagnslinje via Ultunalänken.

De rödgröna partierna med kommunstyrelsens ordförande Marlene Burwick (S) i spetsen tyckte det var "fantastiskt" att avtalet nu låg på fullmäktiges bord. Hon berömde alla politiska majoriteter som genom åren jobbat för en fyrspårsutbyggnad och tyckte det visade på en politisk förmåga att kunna enas över blockgränsen.

Moderaten Fredrik Ahlstedt stämde in och gratulerade Uppsalaborna.

– Många tittar på oss och undrar hur vi lyckats, sade han.

I samma andetag uttryckte han skepsis till avtalets spårvagnssatsning och hur den ska finansieras. Med det var enigheten slut.

Liberalen Mohamad Hassan angrep Fredrik Ahlstedt, som varit med och förhandlat avtalet, för att ha vikt sig för krav från Miljöpartiet och inte satt stopp för spårvagnsplanerna.

– Hur hamnade vi här, frågade han retoriskt?

Fredrik Ahlstedt förklarade att avtalet inte är bindande när det gäller spårväg och spårvagn.

– Staten ger oss en möjlighet att skapa en effektiv kollektivtrafik genom spårvagnar. Det är inget tvång. Ett beslut om det ska tas senare, sade han.

Övriga allianspartier och SD vill ha fyrspår men är tveksamma till spårvagnar, utom KD. Partiets ledare Jonas Segersam var i stället missnöjd med förhandlingsprocessen som han tyckte varit forcerad. Han lovade ändå att rösta för paketet.

Det gjorde inte centern. Kommunalrådet Stefan Hanna (C) hade flera krav för att säga ja - ett var en medborgardialog för de 10 000 extra bostäder som kommunen åtar sig att bygga i södra Uppsala i utbyte mot fyrspåret.

– Dessutom är finansieringen av spårvägen mycket osäker. Det kan bli jättedyrt för Uppsalaborna, och det i en tid när kommunens låneskuld stiger rekordsnabbt, sade han.

Liberalerna och SD gick hårt åt Miljöpartiet. SD anklagade kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) för att ha tagit fyrspårsavtalet som gisslan med kraven på spårväg. Eva Edwardsson (L) ansåg att miljöpartisterna "överutnyttjat" det politiska läge som Uppsalapaketet skapat.

– Vi hade kunnat vara helt eniga idag. Nu kan MP säga att den som är emot spårväg hotar utbyggnaden av fyrspår. Det är ett kortsiktigt politiskt spel som partiet kan använda sig av i valrörelsen, sade hon.

Marie Gardfjell konstaterade att kommunen har ett avtal om fyrspår med staten.

– Nu är det ja eller nej till det som gäller, sade hon.

Spårväg och bostäder i utbyte mot fyrspår

Det så kallade Uppsalapaketet är ett avtal mellan staten, Uppsala kommun och region Uppsala.

Staten lovar att bygga ut järnvägen till fyrspår mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm samt bygga en station i Bergsbrunna.

I gengäld ska Uppsala kommun bygga 33 000 bostäder i området kring Bergsbrunna och Sävja samt i södra staden. Dessutom ska en länk för kollektivtrafik med hög kapacitet byggas mellan Gottsunda och Bergsbrunna, Ultunalänken.

Om Uppsala via stadsmiljöavtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg.

En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 km, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder.

Hela spårvägen, med både Ultunalänken och Kunskapsspårets två grenar in till Resecentrum, blir 18,5 km och beräknas kosta 4 miljarder.

Senast i april väntas besked från regeringen om de reserverar pengar för Ultunalänken. Om det blir några pengar för resten av spårvägen ger Trafikverket besked om tidigast i januari 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!