– Nu har vi otroligt många patienter som inte vill eller bör komma till hälsocentralerna. Det är halvtomt. Vi har styrt om organisationen och i stället för att komma hit får patienterna hjälp via telefonsamtal, säger Mats Brolin, vd för Ekebygruppen som driver de två vårdcentralerna Ekeby och Aros Hälsocenter med cirka 100 anställda.
Hälsocentralerna får ersättning, dels per listad patient, dels för varje patients fysiska besök. Men om patienten endast talar i telefon med sin läkare, sjuksköterska eller annan vårdpersonal utgår inte ersättning som vid fysiskt besök.
– För oss blir det ett inkomstbortfall på cirka en miljon kronor per månad och en överhängande risk att vi måste säga upp 25 procent av personalen.
Mats Brolin menar att pengar redan finns avsatta i vårdbudgeten till besöksersättningar och att hälsocentralerna därför bör få samma belopp som tidigare.
– Meningen är väl inte att Region Uppsala ska spara pengar på coronakrisen. Regeringen griper in och hjälper branscher i kris så det borde regionen också göra, säger han.
Regionrådet Malena Ranch (MP) känner väl till problemet. Flera andra vårdcentraler, som också förlorar inkomster, har varit i kontakt med henne.
– Jag jobbar jättemycket med att hitta en lösning på problemet. Det är viktigt att vårdcentralerna finns kvar. Nu ska vi hitta en bra ersättningsmodell, säger hon.
Malena Ranchs lovar att komma med en lösning inom kort.