– Man kan säga att det är plogskador. Det är därför det har blivit så här. Vi kommer att åtgärda det under sommaren, säger Per-Erik Johansson, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.
Det var för två år sedan som Haglunds bro på Skolgatan i Uppsala renoverades under en hel sommar. Bron fick ett nytt ytskikt av ämnet polyurea, som ska vara slittåligt. Inför upprustningen 2017 uppgav Per-Erik Johansson till tidningen att bron skulle klara sig 20-25 år utan nya åtgärder.
LÄS MER: Så här såg det ut under tältet
Det var första gången en bro i Uppsala rustades med materialet. Nu efter bara två år är bron gropig och har rivskador och hål.
– Det visade sig när snö och is försvann. Det är en del lite större långa hål, rivskador och små hål. Det är jättetråkigt att det har inträffat, säger Per-Erik Johansson.
Vad är det som har brustit?
– Informationen inom förvaltningen.
Under vintern 2018/2019 körde kommunen med isrivare över bron. Det är en plog med piggar som river bort is från vägen, men det skulle man inte ha gjort.
– På många ställen där det är is, så plogar man med en isrivare, men på Haglunds bro ska man inte göra så. Man får ploga på ett vanligt vis, det är inga problem, säger Per-Erik Johansson.
En tanke med det nya materialet var att dämpa buller från biltrafiken över bron, men när det är hål och gropigheter minskas den effekten.
– Helt klart låter det mer nu, säger Per-Erik Johansson.
Nu ska stadsbyggnadsförvaltningen utreda hur snöplogningen av bron ska utföras kommande år. Det kan bli aktuellt att salta på bron för att undvika isbildning.
Däremot ska ytbeläggningen på bron inte ersättas. Under sommaren ska hålen fyllas med polyurea, samt få ett toppskikt av samma material så att bron blir plan och fin igen, uppger Per-Erik Johansson.
– Det är helt klart inget fel på materialet, menar han.
Renoveringsarbetet i sommar beräknas ta ett par veckor. Upprustningen görs av Uppsala kommun i samarbetet med privata företaget Svevia.
Hur länge kommer bron hålla nu då?
– Ja, då är vi tillbaka på de där 20 åren som vi pratade om tidigare, säger Per-Erik Johansson.
Så det kommer inte se ut så här efter varje vinter?
– Nej, det får det inte göra.
Haglunds bro trafikeras av bilister, cyklister och gångtrafikanter. Bron anlades 1901 för pengar som donerats av bankkassören August Haglund. Från år 1889 låg Eddaspången på platsen, men den flyttades 200 meter uppströms, när den nya bron uppfördes.